Leipomokauppa.com tavoitti herkkusuut alueellisella tv-mainonnalla

Leipomokauppa.com hyödynsi MTV:n aluemainontaa lanseerauksessaan. Markkinoinnilla saatiin kustannustehokkaasti näkyvyyttä ja tunnettuutta uudelle leipomoalan yritykselle.

Menestystarina lyhyesti

Tavoitteet: Tunnettavuuden kasvattaminen pitkäjänteisellä, mutta kustannustehokkaalla mainonnalla.

Mitä tehtiin: Alueellista tv-mainontaa MTV3-kanavalla mm. Huomenta Suomessa ja Tanssii Tähtien Kanssa -katkoilla. Lisäksi some- ja ulkomainontaa.

Tulokset:”Tv-mainonnan hyöty on ollut merkittävä ja se nostaa pienenkin yrityksen ”isommaksi”. Tunnettuus on kasvanut, ja oululaiset tietävät mikä on Leipomokauppa.com.” – leipomoyrittäjä Tuula Ulkuniemi.

Lue menestystarina kokonaisuudessaan

Yrityksen taustaa

Leipomokauppa.com on yrittäjä Tuula Ulkuniemen syksyllä 2015 Ouluun perustama leipomoalan yritys. Ulkuniemen tavoitteena oli luoda keskieurooppalaistyylinen leipäkauppa, mutta pohjoissuomalaiseen tyyliin sovellettuna. Kaikki Leipomokaupan tuotteet valmistetaan lähialueella ja parhaista raaka-aineista. Tällä hetkellä Leipomokaupalla on 18 eri tavarantoimittajaa alkaen isoista alan toimijoista pieniin yksityisiin huipputekijöihin. Leipomokaupan valikoimiin kuuluvat lounastuotteet, leivät, leivokset, kakut ja muut leipomotuotteet.

Leipomokaupan kilpailijoita ovat muut leipomoalan toimijat, vaikka täysin vastaavaa leipomokaupan konseptia ei Oulun alueella ole. Ulkuniemen mielestä kilpailu on myös aina hyvästä: ”Asiakas tekee päätöksen.”

Leipomokaupan asiakkaita ovat kaikki herkkusuut ja hyvän leivän ystävät. Kuluttajamyynnin lisäksi asiakkaina on yrityksiä, yhteisöjä sekä päiväkoteja. ”Monet arvostavat paikallisuutta, hyvää palvelua ja lähituotteita”, Ulkuniemi kertoo.

Tavoitteena vakiinnuttaa markkina-asema

Tulevaisuudessa Leipomokaupan tavoitteena on vakiinnuttaa markkina-asema uutena leipomoalan toimijana, nostaa tunnettavuutta ja laajentaa asiakaskuntaa. Erottautumisen keinoja ovat lähellä valmistetut ja paikalliset tuotteet, ylivertainen palvelu ja myyntiosaaminen.

Markkinoinnin tavoitteina onkin tunnettavuuden ja kiinnostavuuden kasvattaminen.

Pitkäkestoista markkinointia kustannustehokkaasti

Leipomokaupan markkinointibudjetti on pieni, joten mainonta on suunniteltava tarkkaan. Markkinointia on pystyttävä tekemään kustannustehokkaasti, pitkäjänteisesti ja pienelläkin budjetilla. Markkinoinnin oltava myös ajan hermoilla ja ”tässä päivässä”.

Tärkeä osa Leipomokaupan lanseerausta oli saada nopeasti tunnettuutta ja myynti heti alusta alkaen hyvälle tasolle. Leipomokaupalle tehtiin alueellisesti lyhyitä 5 sekunnin pituisia tv-mainoksia muun muassa MTV3-kanavan Huomenta Suomi -ohjelman yhteyteen.

Keväällä 2017 tv-mainontaa jatkettiin prime timessa MTV3-kanavan Tanssii Tähtien kanssa -ohjelman yhteydessä. Tämän lisäksi Leipomokauppa oli mukana Merikoskenkadun yrittäjien yhteismainonnassa Huomenta Suomi -ohjelmassa.

Leipomokauppa on hyödyntänyt myös sosiaalista mediaa (Instagram ja Facebook) sekä paikallista tienvarsimainontaa.

”TV-mainonta nostaa pienenkin yrityksen isoksi”

Markkinoinnissa on onnistuttu Tuula Ulkuniemen mielestä erinomaisesti ja suhteellisen pienillä panostuksilla.

”Tekemämme kampanjat on huomattu hyvin ja niistä on tullut paljon palautetta sekä myymälässä että suoraan kauppiaalle. Tv-mainonnan hyöty on merkittävä ja se nostaa pienenkin yrityksen ”isommaksi”. Tunnettuus on kasvanut, ja oululaiset tietävät mikä on Leipomokauppa”, kertoo Ulkuniemi.

”Kustannustehokkuus on tärkeää pienelle mainostajalle. Mainonnan hinta-laatusuhde on kohdallaan Huomenta Suomessa. TV:n kautta on helppo tavoittaa erilaisia kohderyhmiä. Suosittelen televisiota mediana lämpimästi kaikille, olipa yritys tai toimiala minkälainen tahansa.”

”Mainonnassa pitkäjänteinen tekeminen tärkeää, samoin se, että viesti on ymmärrettävä. Hyviä mainostuotannon tekijöitä kyllä löytyy ja MTV:llä opastetaan eteenpäin, vaikkei kaikkea tietäisi. Yhteistyö on toiminut hyvin ja yhdessä on tuumittu kampanja-aikoja ja kestoja MTV:n aluemainonnan yhteyshenkilön Annika Anttilan kanssa”, Ulkuniemi summaa yhteystyötä.

Kiinnostuitko aluemainonnan ratkaisuista?

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme