Mikkelin ammattikorkeakoulu tavoitti skarpit nuoret

Mikkelin ammattikorkeakoulu tavoitti skarpit nuoret

Kampanjan tavoite: Hakijamäärien kasvattaminen ja erottautuminen kilpailijoista.

Mitä tehtiin: Pääpaino kampanjan medioista MTV:ssä: paikallista tv-mainontaa, valtakunnallista radiomainontaa, nettitelevisiomainontaa sekä valtakunnallisesti että alueellisesti kohdennettuna. Lisäksi käytettiin display- ja hakusanamainontaa, mainontaa sosiaalisissa medioissa sekä mobiilikampanjaa.

Tulokset: Hakijoiden määrä kasvoi yli 18 %, kun valtakunnallisesti ne kasvoivat 7 % vuoden 2013 aikana.

"Pienemmillä paikkakunnilla toimivilla ammattikorkeakouluilla on haasteena tehdä itsestään vetovoimaisia. Siksi myös mainonnan vaikuttavuudella, eli minkälaisen mielikuvan ja fiiliksen mainonta jättää, on tärkeä rooli."

- Tiivi Pukkila-Nupponen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Mikkelin ammattikorkeakoulu.

Case kokonaisuudessaan on esitelty alla:

*****************************************************

Mikkelin ammattikorkeakoulu vaihtoi printtimainonnan sähköisiin medioihin ja sai hakijamäärät 18 %:n kasvuun erottuvalla kampanjallaan ”Happy Deal – sopii erityisesti skarppaajille”.

"Ammattikorkeakoulut ovat tällä hetkellä suuren rakenteellisen muutoksen edessä. Koulutuspaikkoja on vähennetty valtakunnallisesti, koska ikäluokat pienenevät ja tarjontaa korkeakoulutuksessa on enemmän kuin kysyntää", toteaa markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen, Mikkelin ammattikorkeakoulusta.

Tavoitteena erottautuminen kilpailijoista ja hakijamäärän kasvu

"Haluamme mainonnallamme selkeämmin erottua muista korkeakouluista ja puhutella kohderyhmäämme, nuoria aikuisia ja aikuisopiskelijoita, positiivisella mainoskonseptilla, pilke silmäkulmassa. Tuomme viestinnässämme myös esiin oppilaitoksemme välitöntä ja välittävää ilmapiiriä, joka meillä Mikkelin ammattikorkeakoulussa on", kertoo Pukkila-Nupponen ja jatkaa:

"Sähköiset mediat ja some-maailma ovat väyliä, joilla parhaiten tavoitamme opiskelupaikkaa hakevat nuoret, tämän vuoksi vuoksi olemme lähes kokonaan luopuneet printtimainonnasta. Myös se seikka, että tavoitteenamme on tulevaisuudessa olla digitaalisten palvelujen huippuosaaja, haastaa meitä toimimaan opettamallamme tavalla."

  • Katso Mikkelin ammattikorkeakoulun tv-mainos

Katsomo-video ei ole saatavilla

Hakijoiden määrä kasvoi yli 18 %

"Ammattikorkeakouluja on 70 eri paikkakunnalla, ja isommilla kaupungeilla on luontaista imua. Pienemmillä paikkakunnilla toimivilla on haasteena tehdä itsestään vetovoimaisia. Siksi myös mainonnan vaikuttavuudella, minkälaisen mielikuvan ja fiiliksen se jättää, on tärkeä rooli."

Neljän viikon kampanja kevään yhteishaun yhteydessä sisälsi paikallista tv-mainontaa, valtakunnallista radiomainontaa, nettitelevisiomainontaa sekä valtakunnallisesti että alueellisesti kohdennettuna. Lisäksi käytettiin display- ja hakusanamainontaa, mainontaa sosiaalisissa medioissa sekä mobiilikampanjaa.

"Pääpaino kampanjan medioista oli MTV MEDIAn medioissa: MTV3-kanavalla kahden viikon kampanja Etelä-Savon alueella ja neljän viikon kampanja Katsomossa valtakunnallisesti ja alueellisesti", täsmentää Pukkila-Nupponen.

"Kampanjoinnin vaikutuksesta hakijoiden määrä kasvoi yli 18 %, kun valtakunnallisesti ne kasvoivat 7 % vuoden 2013 aikana. Myös verkkosivuillamme kävi ennätyksellinen kuhina. Verkkomainonnalla, sisältäen kaikki kampanjassa mukana olleet verkkomediat, saimme yli 60 000 klikkausta sivustollemme maaliskuussa , ja näistä yli 10 000 klikkausta tuli Katsomo.fi-palvelun kautta."

Uusi kampanja alkaa taas

"Olemme erittäin tyytyväisiä markkinoinnilla saamiimme tuloksiin ja jatkamme hyväksi havaitsemallamme tiellä", toteaa Pukkila-Nupponen ja jatkaa: "Syksyllä starttaamme taas kampanjan uusien opiskelijoiden houkuttelemiseksi."

"Tyytyväisenä voin myös todeta, että jo yli 50 % opiskelijoistamme tulee muualta kuin Etelä-Savon alueelta."

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme