Norwegian luotti TV:n ja netin voimaan menestyslanseerauksessaan

Norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian lanseerasi brändinsä Suomen markkinoille päämedioinaan televisio ja netti. Jo 10 viikkoa kestäneen lanseerauskampanjan aikana saavutettiin suuri osa vuodelle 2011 asetetuista tavoitteista. Norwegianin Marketing Project Manager Anna Olofsson kertoo, miten onnistunut kampanja luotiin.

Norwegian

Muutosta suomalaisten matkatottumuksiin

"Norwegianin saapuessa Suomeen vuonna 2011, Suomen markkinoilla ei ollut varsinaisia halpalentoyhtiöitä lainkaan. Suuria tunnettuja lentoyhtiöitä markkinoilla on kaksi, joille suomalaiset ovat olleet hyvin uskollisia.

Maaliskuussa 2011 lanseerasimme Norwegianin solmukohdan Helsinki-Vantaalle. Aloitimme uudet Suomen sisäiset lennot sekä yhdeksän uutta kansainvälistä reittiä. Halusimme muuttaa suomalaisten matkustustottumuksia: Norwegian mahdollistaa sen, että yhden matkan sijaan suomalaiset voivat tehdä muutamankin matkan vuodessa."

Tavoitteena brändin lanseeraus ja tunnettuuden nopea kasvattaminen

"Kampanjan tavoitteena oli lanseerata Norwegian-brändi Suomeen ja opettaa suomalaisia kuluttajia luottamaan markkinoille tulleeseen uuteen halpalentoyhtiöön. Halusimme kasvattaa nopeasti tuotteemme tunnettuutta ja kiinnostavuutta suomalaisten keskuudessa.

Kampanjan kohderyhmä on hyvin laaja, sillä matkustaminen koskee lähes kaikkia. Me haluamme tavoittaa niin nuoret kuin vanhat, sinkut ja perheet - kaikki matkustamisesta kiinnostuneet suomalaiset."

Maksimaalinen hyöty televisiosta

"Norwegian ei ollut mainostanut suurilla volyymeilla aikaisemmin Suomessa. Meidän piti erottua kilpailijoistamme ja huomasimme, että suurimmat lentoyhtiöt Suomessa mainostavat pääsääntöisesti printissä, ulkomainonnassa sekä TV:ssä. Päätimme itse ottaa maksimaalisen hyödyn irti televisiosta sillä sen tiedettiin kasvattavan nopeasti tunnettuutta.

Teimme kohdennettua TV-mainontaa, valitsimme ohjelmia joiden yhteydessä halusimme näkyä sekä kellonaikoja, jolloin tiesimme perheen päättäjien katsovan televisiota. Käyttämällä TV:tä saimme aikaan loistavan ”lanseerausmiksin”, joka koostui yhteensä 13 eri TV-spotista: kahdesta niin sanotusta brändispotista sekä 11 erilaisesta myyntiin tähtäävästä lyhyemmästä taktisesta TV-spotista. Tällä strategialla saimme nopeasti kasvatettua tunnettuuttamme ja saimme kuluttajat kiinnostumaan halvoista lentolipuistamme.

Norwegian

Lanseerauskampanja kesti yhteensä 10 viikkoa. Television lisäksi päämediaksi valittiin Online suoraan myyntiin ohjaavana mediana, ja netissä painotettiin Norwegianin halpoja hintoja.

Kampanjan tukimedioiksi valittiin printti ja ulkomainonta, jonka rooli oli heti alussa tuoda valtakunnallista näkyvyyttä sekä muistuttaa kuluttajia Norwegianista ja sen tarjoamasta palvelusta tärkeimmillä markkina-alueilla."

Tulokset: tunnettuus kasvoi ja Suomen lentoliikenne vilkastui

"Lanseerauskampanjan aikana onnistuimme saavuttamaan suuren osan vuodelle 2011 asetetuista tavoitteista. Ensimmäisten kampanjaviikkojen jälkeen Norwegianin autettu ja spontaani tunnettuus Suomessa oli tavoitteeksi asetetulla tasolla.

Tunnettuuden lisäksi myös Norwegianin myynti lähti haluttuun kasvuun. Lanseerauksen huikean myynnillisen onnistumisen lisäksi erityisesti merkillepantavaa oli se, että Norwegian pystyi paitsi voittamaan nopeasti itselleen markkinaosuutta, myös nopeasti lisäämään lentämisen kokonaismarkkinaa Suomessa.

Lentoliikenne vilkastui Suomessa vuoden 2011 toisella kvartaalilla 10 % verrattuna vuoden 2011 ensimmäiseen kvartaaliin ja edellisen vuoden vastaavaan kvartaaliin."

Televisiolla on helppo kasvattaa tunnettuutta ja aktivoida

"Ilman valtakunnallista TV-mainontaa Norwegianin tunnettuutta ei välttämättä olisi saatu niin nopeasti kasvamaan. TV:llä tavoittaa laajan kohderyhmän ja sen ansiosta pystytään rakentamaan mielikuvia sekä kasvattamaan luottamusta ja mielenkiintoa uutta tuotetta kohtaan. TV:llä on helppo kasvattaa nopeasti tunnettuutta sekä samalla aktivoida kuluttajia ostamaan. Kampanja toimi, juuri kuten olimme sen halunneet toimivan."

Lue lisää

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme