Perheyrityksen yksilöllisyys ja perinteiset kädentaidot saivat laajaa näkyvyyttä TV-kampanjoinnilla

Optihouse Sipola on optikkoliike ja perheyritys, joka on toiminut 25 vuotta Oulussa. Yritys onkin niitä harvoja optikkoliikkeitä, jotka eivät kuulu ketjuun tai ostoliittymään. Hintakilpailu alalla on kovaa etenkin monikansallisten toimijoiden myötä. 

Menestystarina lyhyesti:

Tavoite: Nostaa vuosikymmeniä toimineen kivijalkaliikkeen näkyvyyttä ja tunnettuutta - kampanjoinnilla lähdettiin hakemaan uutta vauhtia myyntiin ja muistuttaa vanhoja ja potentiaalisia uusia asiakkaita siitä, että hyvän palvelun toimintaa jatkuu edelleen.

Mitä tehtiin: TV-katkokampanjanjointi Oulun näkyvyysalueella joulukuussa 2017. Kampanja oli ajoitettu talon julkisivuremontin päättymiseen. Kampanja käynnistettiin, kun talo paljastui rakennustelineiden alta ja se kesti kaksi viikkoa pääosin prime time -aikaan. Mainosspotin pituus oli 5 sekuntia. Tätä tuettiin printillä ja some-mainonnalla.

Tulokset: Näkyvyys ja tunnettuus kasvoi, mikä näkyi uusien asiakkaiden ja aiemmin asioineiden asiakkaiden aktivoitumisena. Tämän myötä myynti kasvoi ja asiakkailta saatiin runsain määrin positiivista palautetta.

Lue menestystarina kokonaisuudessaan:

Optihouse Sipolan valtteja kovassa kilpailussa ovat asiantuntijuus ja perheomisteiseen liikkeeseen tullaankin, kun halutaan laadukkaita tuotteita ja hyvää palvelua. Omistajanvaihdoksen myötä viisi vuotta sitten nähtiin kuitenkin tarpeelliseksi nostaa esiin uudelleen osaaminen ja henkilökohtainen palvelu.

Perheyrityksen tavoitteena on olla optikkoliike, jossa linssit ja kehykset valitaan asiakkaan lähtökohdista ja tarpeista – eli haluttiin nostaa esille yksilöllinen palvelu ja optisen alan perinteiset kädentaidot eli lasit valmistetaan, korjataan ja huolletaan itse.

Markkinoinnin tavoitteena on nostaa vuosikymmeniä toimineen kivijalkaliikkeen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tähän sopikin loistavasti TV-mainonta, joka tuli uutena liikkeen markkinoinnin mediavalikkoon.

Kampanjoinnilla haluttiin tuoda tutummaksi ja paremmin ihmisten tietoisuuteen konseptia kivijalkaliikkeen olohuonemaisesta tunnelmasta ja paikasta asioida. Oulun Torikadulla on pitkään jatkunut remontti, jonka valmistuttua haluttiin kampanjalla hakea uutta vauhtia ja muistuttaa vanhoja ja potentiaalisia uusia asiakkaita siitä, että hyvän palvelun toimintaa jatkuu edelleen.

Yrityksen ilme on edellisten yrittäjien jälkeen päivitetty ja omistajanvaihdoksen jälkeen haluttiin lisäksi päivittää brändimielikuvaa ja tuoda esille päivitetty ilme kaikkien muutosten jälkeen. Kampanjoinnin kohderyhmänä ovat luonnollisesti silmälasien ja aurinkolasien käyttäjät, eli kaikki, jotka optikkopalveluita tarvitsevat.

TV:n osalta kyseessä oli katkokampanja Oulun näkyvyysalueella joulukuussa 2017. Kampanja oli ajoitettu talon julkisivuremontin päättymiseen. Kampanja käynnistettiin, kun talo paljastui rakennustelineiden alta ja se kesti kaksi viikkoa pääosin prime time -aikaan. Mainosspotin pituus oli 5 sekuntia.

Kampanjan tavoitteet saavutettiin hyvin: näkyvyys ja tunnettuus kasvoi, mikä näkyi uusien asiakkaiden ja aiemmin asioineiden asiakkaiden aktivoitumisena. Tämän myötä myynti kasvoi ja asiakkailta saatiin runsain määrin positiivista palautetta.

Optihouse Sipolan uusi mediastrategia näkyi paitsi TV:n tuomisena uutena kanavana pakettiin, myös alueen päälehden hyödyntämisenä ja some-mainonnan tuella. Näillä kanavilla pyrittiin tavoittamaan laajasti eri-ikäisiä ihmisiä. Paitsi markkinointikanavia myös suunnitelmallisuutta on lisätty ja mediastrategiaa toteutetaan aiempaa järjestelmällisemmin.

Optihouse kommentoi kampanjointia MTV:n kanssa:” Yhteistyö ei voisi olla helpompaa. TV-mainonta on helppoa ja kustannustehokasta toteuttaa. Pystyimme hyödyntämään tuotannossa digitaalisen markkinoinnin opiskelijan osaamista, mikä madalsi kynnystä lähteä kokeilemaan tv-mainontaa.

Yhteyshenkilömme Annika Anttilan asiantuntijuus ja kokemus auttoi kampanjan suunnittelussa. Tämä helpotti omalta osaltaan lähteä testaamaan tv-mainontaa. Annikan neuvot ja ohjeistukset olivat hyödyllisiä ja avuksi, sekä tuoneet tulosta. Yhteistyö on ollut mukavaa ja helppoa.

Olemme voineet olla luottavaisin mielin.”

Rakennetaan teillekin menestystarina mediassa:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme