Puustjärven Kello ja Kulta palasi pitkän tauon jälkeen TV-mainontaan huikein tuloksin

1898 perustettu kulta- ja kellokauppa Puustjärven Kello ja Kulta teki päätöksen viime vuoden lopulla siirtyä käyttämään printtimedioiden sijaan TV:tä päämarkkinointikanavanaan. Päätöstä palata pitkän tauon jälkeen ei ole tarvinnut katua, sillä tulokset ovat myynnin osalta olleet huikeat.

Kysyimme yrittäjä, gemmologi Petri Mieloselta, mistä päätös siirtyä TV-mainontaan takaisin syntyi: 

"Kuopiossa toimintaa on ollut koko 120-vuotisen historiamme ajan ja olemmekin olleet yksi Suomen merkittävimmistä kultasepänliikkeistä. Haasteita viime aikoina on tuonut mm. Kuopion torin remontti (kivijalkaliikkeelle). Verkkokauppa kultasepänliikkeelle lanseerattiin 3-4 vuotta sitten".

"Tavoitteena on jatkuvasti lunastaa lupaus paikallisuudesta, asiantuntijuudesta sekä tuotteiden laadusta. Haluamme tietysti olla myös paikkakunnan tunnetuin kultasepänliike", Mielonen jatkaa. 

"Verkkokaupan osalta tavoitteemme on olla suurimpien alan toimijoiden joukossa, erottuen laadukkailla tuotteilla. Verkkokaupan osuus liikevaihdosta on tällä hetkellä 20-30 % luokkaa", kertoo Mielonen.

Tavoitteet

Liikkeen tunnettuus on vahvaa erityisesta vanhemmassa asiakaskunnassa. He ovat tuttuja hyvästä palvelusta ja laadukkaista tuotteista. Kampanjoinnin tavoitteena on tuoda liike tunnetuksi myös nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. 

Verkkokaupan osalta tavoitteena on lisätä sen tunnettuutta ja saada lisää liikennettä sivustolle. Kivijalkamyymälän osalta vahvistaa laadukasta brändimielikuvaa ja tavoittaa enemmän myös nuoria asiakkaita. Spotit ovat taktisia, mutta samalla on haluttu korostaa 120 v. juhlavuotta ja pitkiä perinteitä. Tätä kautta kampanjoinnilla on ollut myös imagollinen aspekti.

Mitä tehtiin, millaisia elementtejä kampanja sisälsi ja kuinka pitkästä kampanja-ajasta oli kyse

Joulukuussa 2017 kultasepänliike kampanjoi Pohjois-Savossa alueellisesti MTV3-kanavalla ja  MTV Katsomossa 20 sekuntisella mainosspotilla. Myös huhti-toukokuussa 2018 valittiin Maikkarilla alueellinen kampanja ja MTV Katsomo - tätä varten käytettiin 10 ja 5 sekunnin mittaisia kihla- ja vihkisormusmainosspotteja.

Millaisia tuloksia saatiin​​​​​​​

Joulu-, tammi- ja helmikuun myynti kasvoi 15 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan ja myös toukokuun myynti näyttää menevän viime vuoden edelle.

Aiemmin printti on ollut yrityksen markkinoinnin keskiössä Facebookin ohella (orgaaninen näkyvyys), mutta nyt 10 vuoden tauon jälkeen siirryttiin panostamaan isommin TV-mainontaan. Printti pysyy rinnalla, mutta maltillisemmin (maakunta- ja kaupunkilehti sekä oma kuvasto).

Yhteistyötä Mielonen kommentoi seuraavasti: "Mainonta on huomattu, asiakkaat ja sidosryhmät ovat aktiivisesti kommentoineet mainontaa ja se onkin tuonut ihmis- ja kassavirtaa. Näin ollen myynti on kasvanut selkeästi".

"Olemme olleet tyytyväisiä yhteistyöhön ja yhdessä olemme saavuttaneet hyviä tuloksia!" päättää Mielonen.

Seuraava kampanja on jo Puustjärven Kellolle ja Kullalle suunnitteilla kesälle. 


Kiinnostaako alueellinen mainonta? Ota yhteyttä:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme