Mainonta

Spottiblogi

Bränditurvallisuudesta ollaan taas valmiita maksamaan

Esimerkit maailmalta ja kotimaisten mainostajien kasvavat panostukset kotimaisiin videopalveluihin kertovat orastavasta kasvutrendistä: laadukkaasta ja bränditurvallisesta mediaympäristöstä ollaan taas valmiita maksamaan.

Digijätit mainostajien hampaissa

Display- ja videomainontamarkkinaa on viime vuosina kuohuttanut useampi kriisi. Mainospanostuksilleen vastinetta haluavien mainostajien hampaissa ovat erityisesti olleet kansainväliset digijätit ja muut sisällönjako-platformit, joilla ei ole omaa sisällöntuotantoa. 

Markkinan sisällä kriittinen keskustelu tuntui keskittyvän pitkään teknisten asioiden, kuten todellisten mainosnäyttöjen todentamisen (viewability, ad fraud) ympärillä. Läpinäkyvyyden ja ulkoisen auditoinnin tärkeyttä kasvatti entisestään Facebookin pudottama pommi yli kymmenestä erillisestä mittausvirheestä oman alustansa sisällönkulutuksessa ja ostovaluutan määrittelyssä.

Alaa kuohutti myös viime kevään kriisi kymmenien suurimpien mainostajien vetäessä kaiken mainontansa pois YouTubesta, kun kävi ilmi, että mainostajien preroll-mainontaa näytettiin terroristijärjestöjen poliittisten propagandavideoiden yhteydessä osan mainostuloista valuessa Googlen tulonjakomallin mukaisesti suoraan rikollisiin käsiin.

Vaikka Google ryhtyikin massiivisiin toimenpiteisiin kiristämällä tulonjakomallinsa ehtoja ja kuratoimalla sisältöjään tarkemmin, ei 300 tunnilla videosisältöä joka minuutti kasvattava videoalustapalvelu pysty takaamaan täysin bränditurvallista mediaympäristöä mainostaja-asiakkailleen. Kontekstin ja mediaympäristön merkitys olikin yhtäkkiä kaikkien mainostajien huulilla.

Kiristyneet vaateet mittaamisen läpinäkyvyydestä

Mainostajien kiristyneet vaateet mittaamisen läpinäkyvyydestä ja bränditurvallisesta mediaympäristöstä kertovat digimarkkinan maturiteettitason noususta. Digitaalisissa kanavissa ei enää olla koska siellä vain pitää olla, vaan niiden toimivuutta mitataan kuin muitakin mediaryhmiä.

Omalta osaltaan keskustelun sävyn muutos kertoo myös digitaalisten kanavien ROMI-mallinnusten ja auditoinnin edistysaskelista. Laadukas mainosalusta pystytään tunnistamaan ja lisäarvo todentamaan entistä paremmin. Tämä on erityisesti mainostajille hieno asia, mutta myös mahdollisuus perinteisille medioille, jotka ovat puhuneet jo pitkään kontekstin ja laadukkaan mediaympäristön merkityksestä mainosviestin vaikuttavuudessa.

Keskustelu kontekstin ja mediaympäristön merkityksestä on keskittynyt usein pitkälti mainonnan kohdentamiseen: oikea viesti oikealle henkilölle oikealla hetkellä.

Tämä on ollut varsin inhimillistä, ottaen huomioon, ettei kontekstin merkityksen pehmeämpiä arvoja (mm. kuluttajan sitoutuneisuutta kulutettavaan sisältöön tai haloefektin vaikutusta brändimielikuvan eri ulottuvuuksiin ) pystytä kiistattomasti mallintamaan alimmalla tarkastelutasolla.

Bränditurvallisesta mediaympäristöstä ollaan taas valmiita maksamaan

Digitaalisessa miljoonien mittauspisteiden maailmassa on helppo hairahtua ajattelemaan, ettei jotakin ole olemassa, ellei sitä voida mallintaa alhaalta ylös. Rohkaisevat esimerkit maailmalta (Coca-Cola, Procter & Gamble) ja kotimaisten mainostajien kasvavat panostukset kotimaisiin videopalveluihin kuitenkin kertovat orastavasta kasvutrendistä – laadukkaasta ja bränditurvallisesta mediaympäristöstä ollaan taas valmiita maksamaan.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme