Sisällöt

Spottiblogi

Draama, viihde, interaktiivisuus ja tavoittavuus – näistä aiheista puhutaan tv-alalla 2018

Sisältöjen ja formaattien kehittäjät, myyjät ja ostajat kokoontuivat lokakuussa Cannesiin vuosittaiseen tv-alan tapahtumaan MIPCOM:iin. Tässä isoimmat tv-trendit vuodelle 2018.

Trendi 1: Viihde nousee draaman kehityksen varjoista

Käsikirjoitetun draaman ja komedian merkitys tv- ja sisältötaloille on valtava. Draaman laadukkuudella, ajankohtaisuudella ja tarinallisuudella on suunnaton merkitys edelleen. Katsojien vaatimustaso ennen kaikkea laatua kohtaan on suurta.

MTV:n rooli kotimaisen draaman tarjoajana on merkittävä myös tulevaisuudessa, ja tulemmekin panostamaan draamaan erityisen paljon tulevina vuosina. Vastikään C Morella lanseerattu Aallonmurtaja on saanut loistavan vastaanoton katsojilta. Uskon vahvasti myös tässä kuussa aloittavaan Onnela-komediaan.

Lisäksi meillä on kehittelyssä erittäin kunnianhimoisia projekteja tuleville vuosille. Salattuja elämiä ei voi koskaan olla mainitsematta. On ollut hienoa huomata, että Salatut elämät on rikkonut tänä syksynä uusia katsojaennätyksiä Katsomossa.

Toivon kotimaisen draaman kehitykselle pitkää ikää, sillä iloksemme suomalainen draama kiinnostaa maailmalla nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin!

Viime vuosien draamaan panostamisen hintana on ollut viihdesisältöjen kehityksen jääminen hieman pienemmälle huomiolle. Oli hienoa huomata, että ilmassa on vahvoja merkkejä myös viihteen kehitykseen panostamisesta.

Erityisesti ”isoimmat pelurit” ohjaavat resurssejaan taas viihteen kehittämiseen. Esimerkiksi USA:ssa perinteiset networkit (CBS, ABC, FOX ja NBC) etsivät kiivaasti uusia isoja viihdeformaatteja. Sanomattakin on selvää, että ideoiden täytyy olla soveltuvia useille eri alustoille ja jakelukanaviin. Uskon, että tulevaisuudessa nähdään paljon kiinnostavia viihdeuutuuksia sekä maailmalla että Suomessa.

Suomessa osataan kehittää toden teolla alkuperäisformaatteja viihdepuolella, ja niiden kansainvälinen kiinnostavuus oli selvästi nähtävissä myös Cannesissa. Useat ulkomaiset kollegat ja konsultit kyselivät entistä enemmän suomalaisista formaateista ja ohjelmaideoista. Erittäin iloinen uutinen meille kaikille on Rabbit Filmisin onnistuminen Huippujenginmyymisessä Youtubelle. Tämä jos mikä on erittäin hienoa!

Suomessa on tällä hetkellä kesties Euroopan kovin kilpailu tv-kanavien kesken, mikä myös parhaimmillaan ruokkii uusien ideoiden ja formaattien kehittämistä. Erottautuminen ja eteenpäin katsominen on elintärkeää kovassa kilpailussa. Tähän uskomme vahvasti.

Vaikka ns. ”retro-ohjelmilla” on oma kiinnostavuutensa (lue lisää aiheesta täältä), meille MTV:nä on tärkeää olla luomassa yhdessä tuotantoyhtiöiden kanssa uusia ja alkuperäisiä menestysformaatteja. Useat viime vuosien isoimmista menestyksistämme ovat olleet nimenomaan kotimaisten tuotantoyhtiöiden kehityksen tuloksia, kuten esim. Putous, Posse ja Kingi. Tottakai menestykseen tarvitaan myös isoja megaformaatteja , kuten Tanssii tähtien kanssa ja X-Factor.

Tiedolla viihtyminen -terminä  kuvaa erityisen hyvin dokumenttien ja asiaohjelmien kovaa nostetta tällä hetkellä. Marraskuussa MTV3-kanavalla alkava kotimainen dokumentaarinen Say What edustaa meillä uudenlaista kiinnostavaa ajankohtaisohelmaa.

MIPCOM:ssa kiinnostusta herättivät dokumentit, dokumentaarinen kerronta ja asia- ja uutisohjelmien entistä painavampi rooli ”totuudenjälkeisenä” aikana. Meilläkin uutisten merkitys vain korostuu jokaisella jakelualustalla.

Trendi 2: Interaktiivisuus kehitystyön keskiössä

Ohjelmien interaktiivisuus ja kotikatsomoiden mahdollisuus osallistua esimerkiksi game show -ohjelmiin on kehittynyt valtavasti viime vuosina. Enää ei riitä vain kehotteet twiittamiseen vaan katsojia halutaan osallistaa pelaamaan ja eläytymään ohjelman aikana.

Tämä luo mahtavia mahdollisuuksia tulevaisuudessa ja kutsuisinkin kehitystyöhön mukaan tuotantoyhtiöiden lisäksi myös asiakkaitamme sekä teknologiaan ja interaktiivisuuteen keskittyviä yrityksiä.

Trendi 3: Tavoittavuudella on merkitystä

Ohjelmakarttojen ja sisältöjen onnistunut ikkunointi eri kanaviin ja palveluihin on entistä isommassa roolissa kokonaistavoittavuuden näkökulmasta. Kun sisällönkulutus jakautuu eri päätelaitteisiin ajasta tai tilanteesta riippumatta sekä eri kohderyhmiin, on sisältöjen hankinta mietittävä lähtökohtaisesti monikanavaisuus keskiössä.

Monikanavaisuuden rinnalla yksi tapa kuluttaa sisältöjä tuntuu pitävän pintansa vuodesta toiseen: Viikonlopun viihteen ja perhekatselun merkitys korostuu edelleen.

Hyvää ja menestyksekästä syksyn jatkoa kaikille!

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot