Mediailmiöitä

Spottiblogi

Historiallinen uudistus edessä - näin MTV:n uutistoiminta laajenee

MTV modernisoi uutistoimintansa syksyn ja talven aikana. MTV:n uutisilla on pitkä ja ansiokas menneisyys, mutta nyt voidaan puhua jopa historiallisesta uudistuksesta. Kaikille jakelualustoille on tulossa merkittäviä parannuksia. Jatkossa kuluttaja voi päättää missä, milloin ja miten hän MTV:n uutissisältöä nauttii.

MTV on Suomen suurin kaupallinen uutismedia. MTV3-kanavan uutisia ja ajankohtaisohjelmistoa katsoo televisiosta päivittäin 1,33 miljoonaa ihmistä. Kuukauden aikana muun muassa Huomenta Suomi, Seitsemän ja Kymmenen uutiset, Sää sekä Tulosruutu tavoittavat lähes neljä miljoonaa katsojaa. Digitaalisilla alustoilla MTV tavoittaa kuukaudessa yli 2,5 miljoonaa suomalaista.

Vaikka television katselu perinteisellä tavalla lähetysajankohtana on laskenut viime vuosina, uutis- ja ajankohtaissisältöjen kulutus on kasvanut. Seitsemän ja Kymmenen uutisten lähetyskokonaisuudet tuovat merkittävästi yleisöä MTV3-kanavalle. Ne ovat katsotuimmat uutislähetykset alle 55-vuotiaissa. Kymmenen uutisten keskikatsojamäärä koko väestössä on noin 550 000 ja Seitsemän uutisten noin 500 000.

Lisää liikkuvaa kuvaa

Verkossa MTV kisaa paikasta Suomen suosituimpien palvelujen palkintokorokkeella. Viikko- ja kuukausitason sijoitus on viiden parhaan joukossa. Digitaalisessa kulutuksessa merkittävin muutos on se, että vaikka uutismaisten sisältöjen artikkelikulutus kasvaa edelleen, niin videokäynnistykset nousevat nyt rakettimaisesti. MTV:llä uutisvideoiden startit kasvavat yli 200 prosentin vuosivauhdilla.

Videokulutuksen käännettä on ennustettu usean vuoden ajan. Diginatiiveille varhaisesta aamusta myöhäisiltaan jatkuva videokäyttö on ollut jo pitkään arkipäivää. Nyt nähdään, että kiinnostaville uutisvideoille on kysyntää. MTV:n kilpailuetu on se, että Pöllölaakson ekosysteemistä löytyvät Suomen parhaat liikkuvan kuvan ja uutistoiminnan ammattilaiset kameran ja palveluiden molemmin puolin.

Kuluttaja voi valita

MTV Uutisten suoritus televisiossa ja verkossa on ollut hyvä, mutta ei riittävä tulevaisuutta ajatellen. Olemme tutkineet tarkasti toimintaamme sekä kilpailijakenttää meillä ja maailmalla. Sisältö, laitteet, yhteydet, palvelut, esitystavat ja toimitukselliset ratkaisut ovat kehittyneet huimasti. Globaalin kilpailun kuluttajan kallisarvoisesta ajasta voittaa kuitenkin se, joka palvelee kiireistä ihmistä parhaiten.

MTV:n strategia on olla ykkönen kaikessa mitä teemme. Kuluttajan näkökulmasta uutiskattauksemme ei vielä ole ollut optimaalinen kaikissa yhtiön jakelualustoissa. Syksyn ja talven aikana uudistamme uutistarjontaamme sekä televisiossa että digitaalisilla alustoilla niin, että kuluttaja saa halutessaan parasta liikkuvan kuvan uutispalvelua riippumatta siitä, missä MTV:n kanavassa hän aikaansa viettää.

Uudet uutispalvelut

Ensimmäisenä uudistuu uutisten verkkopalvelu, jolle tulee sama nimi kuin sovellukselle eli MTV Uutiset.

Palvelun käyttöliittymä ja ulkoasu remontoidaan täysin ja sen sisältö muuttuu entistä reaaliaikaisemmaksi taustoittavia analyyseja ja pitkiä artikkeleita unohtamatta. Marraskuussa Katsomo muuttuu MTV:ksi.

Videopalveluun tuodaan entistä paljon näkyvämpi osio uutisten livelähetyksille, ohjelmille ja klipeille.

Joulukuussa uutis- ja ajankohtaisohjelmat saavat uudet logot, tunnisteet, musiikit sekä maailmanluokan studion. Isossa monikäyttötilassa ankkurit nousevat pöydän takaa jaloittelemaan 30 metriä leveän näyttöpinnan eteen. Jättiscreenillä voidaan esittää näyttävää infografiikkaa tai visuaalista taustakuvaa. Samasta studiosta tehdään myös urheilu- ja säälähetykset sekä uudistuva Huomenta Suomi.

Kehitystyö jatkuu

Ensi vuoden alussa uutistaloon valmistuu uusi ketterä nettistudio, josta voidaan toteuttaa uutisankkurin vetämiä livelähetyksiä. Samalla videopalveluihin tuodaan uusi sisältö MTV Uutiset LIVE, joka on kellon ympäri jatkuva uutislähetys. Livelähetysten tekemiseen rekrytoidaan loppuvuoden 2018 aikana alan parhaita osaajia. Alkuvuodesta 2019 MTV Uutiset LIVE on katsottavissa myös C More -palvelussa.

Ensi vuoden aikana luvassa on myös uusia ajankohtaisohjelmia, joista ensimmäisenä aloittaa uutisankkuri Kirsi Alm-Siiran ja juontaja Nina Rahkolan Studio, joka käsittelee isoja teemoja kiinnostavasti ja koskettavasti.

Seuraavaksi on tulossa uutisankkuri Jaakko Loikkasen oma ohjelma Asian ytimessä, jossa ruoditaan terävästi viikon kansainvälisiä ja kotimaisia puheenaiheita. Ja muitakin titteleitä on jo kehitteillä.

Kaikilla näillä uusilla uudistuksilla ja sisällöillä pyrimme varmistamaan sen, että uutisnälkäinen ja tiedonjanoinen kuluttaja saa jatkossakin MTV:ltä Suomen parasta uutispalvelua.

Tervetuloa kanavillemme!

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme