Mitkä ovat ne tekijät, jotka lopulta ratkaisevat markkinoinnin tehon?

Mediaostamisen muuttuessa yhä enemmän yleisöpohjaiseksi ja ohjelmalliseksi käydään keskustelua kiivaasti siitä, mikä on mediaympäristön merkitys mainostajalle. Niin sanottu Brand safety onkin ollut yksi kuumimmista puheenaiheista viime vuonna.

Paitsi bränditurvallisuus ja laadukkaat mediaympäristöt, myös laadukas sisältö, jonka yhteydessä brändi esitetään, tuo positiivista arvoa ja tehostaa mainonnan vaikutusta. Mainonnan vaikuttavuuteen ja mediaympäristön toimivuuteen vaikuttavat tekijät ovatkin seuraavat:

1. Sisältöön sitoutunut yleisö muistaa mainonnan paremmin

Nielsen on yhdistänyt 70 000 tv-mainosta ja yli 3 miljoonaa mainospaikkaa toisiinsa ja löytänyt selvän korrelaation mainonnan muistamisen sekä ohjelmaan sitoutumisen välille. 

2. Sisällön sopivuus mainostettavaan brändiin tehostaa mainonnan vaikuttavuutta

Lähes puolet kuluttajista on sitä mieltä, että mainonta, joka sopii median sisältöön herättää enemmän kiinnostusta. Sopivuutta voi lisätä sitomalla mainonnan luova toteutus sisältöön tai kontekstiin.

3. Laadukas sisältö vahvistaa mainonnan tehokkuutta

ComScore on tutkinut online mainontaa eri julkaisijoiden alustoilla ja havainnut, että premium julkaisijan sivustolla brändi-vaikutukset ovat 67% korkeammat.

4. Mediaympäristön kyky näyttää mainontaa vaikuttaa

On itsestään selvää, että se katsotaanko mainos kokonaan, onko mainoksessa mukana ääni ja jakautuuko huomio useaan asiaan näytöllä vaikuttaa mainonnan tehokkuuteen.


Data ja analytiikka tuovat näkyväksi sisällön tuoman arvon kontakteihin. Mainostaja, joka hyödyntää dataa, saa lisää tehokkuutta ja vaikuttavuutta markkinointiinsa. Tästä hyvänä mainostajana esimerkkinä on operaattoritoimija Moi Mobiili.

Moilla ymmärretään dataa hyödyntämällä se, mihin sisältöihin kohderyhmä on erityisen sitoutunut ja mikä on järkevä konteksti mainonnalle. Tämän lisäksi Moi vahvistaa mainonnan luovalla toteutuksella sisällön ja brändin välistä yhteyttä.

Moi:lla erityisesti sisältöön kiinnittyvä mainonta tuo markkinointiin sekä vaikuttavuutta että tehokkuutta televisiossa. Netti-tv:ssä vaikutukset vielä kertaantuvat. Katsoja on verkossa lähtökohtaisesti sitoutuneempi sisältöön, netti-tv:ssä mediaympäristönä on vähiten muita häiriötekijöitä ja media on lähellä ostohetkeä.

Tiivistettynä: kaikki kontaktit eivät ole samanarvoisia mainostajalle. Mainonnan vaikuttavuutta tehostaa laadukas ja kohderyhmää puhutteleva mediaympäristö, jossa mainostajan viesti pääsee parhaiten oikeuksiinsa.


Lähteet: ComScore 2016. The Halo Effect: How Advertising on Premium Publishers Drives Higher Ad Effectiveness, Nielsen 2013. You are what you watch: The importance of engaging tv shows to ad success, Nepa 2-5/2018. kuluttajien suhtautuminen mainontaan tutkimus, Thinkbox 2017. Get with the programmes

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot