Mediailmiöitä

Spottiblogi

Millainen televisiomainonta puhuttelee nuorta?

Saimme markkinointiimme 1.3. taksvärkkipäiväksi 14- vuotiaan Nikke Mäkisen. Annoimme hänelle tehtäväksi katsoa tämän vuoden Voitto – mainoselokuvakilpailun shortlistan ja kirjoittaa sen jälkeen oma mielipiteensä vuoden 2011 Voittoshortlistalle päässeistä töistä. Seuraavassa sensuroimaton ja lahjomaton mielipide mainoksista:

Parasta televisiomainontaa vuonna 2011

Katsoin shortlistan tv-spotit sivulta www.voittokilpailu.fi ja huomasin, että kaikki noin 30 spottia oli paikkansa ansainnut! Kaikki mainokset olivat erittäin hyviä, mutta nyt aion nostaa esille muutaman erittäin hyvän mainoksen ja sitten taas vähemmän minuun vedonneen mainoksen. 

Parhaita spotteja mielestäni oli Hackmannin 'Kierrätys' -spotti. Pidin mainoksen sarjakuva-aiheesta ja siitä kuinka hauskalla tavalla mainoksen kertoja osasi käyttää huumoria. Silmääni pisti myös 'Matka alkaa' spotti, joka kuvasi hauskalla tavalla matkasta vuoden 2012 jääkiekon MM-kotikisoihin. Mainoksen teemana käytettiin sota-aihetta ja MM -turnausta verrattiin sotaan. Viimeiseksi näistä erittäin hyvistä mainoksista mainitsen spotin 'Miehen tie' joka kertoo siitä kuinka autot ovat miehen parhaita kavereita kuolemaan saakka. Mainoksessa kuvataan sitä kuinka autot liittyvät miehen jokaiseen elämänvaiheeseen. Nämä kolme spottia jäivät vahvasti mieleeni ja sen takia minä valitsin ne minun henkilökohtaisiksi suosikeikseni.

Vaikka kaikki mainokset olivat omalla tavallaan hyviä, niin muutama mainos ei syystä tai toisesta purrut minuun. Ensimmäisenä mainitsen Saarioisten isänpäiväaiheisen spotin. Mainos oli tylsä ja en saanut sen pääajatuksesta kiinni. Myös mainos 'Metsä jää jälkeesi' ei ollut mielestäni niin hyvä. Mainoksessa soitettiin jotain vanhaa iskelmäkappaletta ja kuvattiin luontoa, joka ei ainakaan minua saa syttymään. Mutta arvioin nämä mainokset omien mielipiteitteni mukaan ja en ota kantaa muiden mielipiteisiin, koska joku toinen voi taas pitää äsken mainitsemiani spotteja erittäin hyvinä.

Haluaisin vielä esittää yhden mainoksen mitä en ymmärtänyt/mikä jäi minua vaivaamaan. Liikenneturvan mainos nimeltä 'Hyppy' oli erittäin outo. Mainoksessa mies hyppää uimahyppytornista kuivaan uima altaaseen ja hänen vieressään näkyy miehen nopeus. Lopussa tulee teksti 'Ennakoi, käytä turvavyötä'. En tajunnut miten tornista hyppäävä mies liittyy turvavyön käyttöön?

Lopuksi haluaisin ilmoittaa voittajasuosikkini ja se oli ilmiselvästi 'Matka alkaa' spotti joka siis kertoi jääkiekko maajoukkueen matkasta MM-kisoihin. Tässä ovat minun mietteeni parhaasta televisiomainonnasta vuonna 2011.

Kirjoittanut: Nikke Mäkinen

Toimituksemme kiittää taksvärkkityöntekijäämme arvokkaasta mielipiteistä!

Voitto yleisöäänestys on edelleen käynnissä, vieraile osoitteessa: www.voittokilpailu.fi

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme