Mediailmiöitä

Spottiblogi

Tulevaisuuden luksusta on aika

Aalto-yliopiston MediaMark-seminaarissa median tulevaisuutta käsiteltiin ajan näkökulmasta. (Lieneekö nykyhetkeä hyvin kuvaavaa, että osallistuin seminaariin koska kollega ei ehtinyt…) Alla ajatuksia, joiden herättämisestä kiitos kuuluu järjestäjille, puhujille ja osanottajille!

Aika kahlittiin lopullisesti silloin, kun kelloihin tuli tuntiviisarin lisäksi minuuttiviisari ja maailmanlaajuisesti siirryttiin standardiaikaan. Suomessa siirtymä GMT+2-vyöhykkeelle tapahtui vuonna 1921, jolloin kelloja piti siirtää valtakunnassa 20 minuuttia 9 sekuntia. Nykyään koko yhteiskunta muistuttaa lähestulkoon jättimäistä kellokoneistoa, ja vapaus päättää omista aikatauluista on ylellisyyttä. New Yorkista löytyykin jo eksklusiivinen Core Club, jonka palvelut on suunnattu ennen kaikkea ”editoimaan häly” jäsentensä elämästä. Helsinkiläisen ravintola Luomon menestystekijä on ruokalistan karsinta minimiin ja ruokailijan vapauttaminen ahdistavasta ruoanvalintaprosessista.

Ajan pula-aikana digitaalinen media on se, joka muokkaa ja rytmittää kuluttajan arkea. MediaMark-hankkeen yhtenä tavoitteena on ymmärtää mediankäyttöä ja mediankuluttajan arjessa tapahtuvia muutoksia. Toisin sanottuna sitä, miten media osuu kuluttajan päivään. 1900-luvun alussa multitasking oli käsien kääntelyä, vipujen vetämistä, poljinten painelua ja samanaikaista liikenteen tarkkailua - eli autolla ajamista. Nykyään multitasking on tunnetusti TV:n katselua, Facebookin selailua ja uutisvirran päivittämistä samaan aikaan. Esimerkiksi ja muun muassa. Seka- ja yhteiskäyttö on mediamaailmassa normi, ei poikkeus. Se, miten ja millä nopeudella sopeudumme siihen, riippuu mm. siitä, kuulummeko "me"-sukupolveen (diginatiiveihin), "x"-sukupolveen (digi-immigrantteihin), suuriin ikäluokkiin vai "faksi"-sukupolveen (digituristeihin).

Uudenlainen tapa (hyöty)käyttää aikaa kulminoitui seminaarissa Microsoftin edustajan näyttämällä videolla. Teknologiasta kiinnostuneet voivat myös nauttia kaikista uusista ja jännistä laitteista ja sovelluksista, joita tulevaisuusvisioissa vilisee (simultaanikäännöslasit! 3D-pylväskuviot! Hyvällä maulla pukeutuneet avatarit!). Kaikki esityksessä näkyvä teknologia on kuulemma jo olemassa. Jään jännityksellä odottamaan päivää, jolloin MS PowerPoint ei enää kaadu työpöydälläni, vaan älypöydälläni.

[youtube

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme