Mediailmiöitä

Spottiblogi

NOPEAMMIN, TARKEMMIN JA MONIPUOLISEMMIN

Eli olympiahengessä citius, altius, fortius… tai ainakin jotain sinnepäin. Kirjoitin muutama viikko sitten Spotti-blogiin artikkelin inscreen-mainonnasta ja Maikkarin tavoitteesta nostaa display-mainonnan arvoa brändimainonnan välineenä. Nyt tarina jatkuu, sillä lanseeraamme ensi viikon alussa subjektiivisesti katsottuna mullistavan Dive-järjestelmän. Dive nopeuttaa nettikampanjoiden varaamista, auttaa mainostajia tavoittamaan entistä tarkempia kohderyhmiä ja monipuolistaa kampanjaraportointia.

Käytännön tasolla puhumme mediatoimistoille tarkoitetusta verkon yli toimivasta nettikampanjoiden bookkaustyökalusta, MTV3.fi kävijöiden tarkemman profiloinnin kautta toteutuvasta kohderyhmäkaupasta sekä profiilitietojen tuomisesta kampanjaraportteihin.

Kaikkien huikaisevien uudistusten, lisätään yllä olevaan listaan vielä edellisen blogikirjoituksen inscreen-mainonta, pyörteessä on tärkeä pitää lopullinen tavoite mielessä; verkkomainonnan nostaminen varteenotettavaksi brändimainonnan työkaluksi. Tähän päivään mennessä kotimaiset verkkomediat ovat lähtökohtaisesti raportoineet mainostajille ainoastaan suoramarkkinointiin viittaavia tunnuslukuja; klikkejä ja mainosnäyttöjä. Ei siis ihme, että myös keskustelut mainonnan toimivuudesta käsittelevät hyvin usein näitä samoja mittareita eivätkä aitoja brändimainonnan mittareita. Muuta tietoa kampanjan toimivuudesta kun ei vain yksinkertaisesti ole ollut saatavilla.

Tilanne on monella tavalla ristiriitainen. Yhä useampi mainostaja seuraa verkkoanalytiikan kautta oman sivustonsa toimivuutta, mutta samalla verkkomainonnan todellisten vaikutusten seuraaminen on jämähtänyt melko alkukantaisesti puhtaasti mainosnäyttö klikki -asteelle. Tähdennän vielä, että vastuu verkkomainonnan ja sen mittareiden kehittämisessä tulee olla nimenomaan medioilla, eikä missään nimessä esimerkiksi mediatoimistoilla tai mainostajilla. Olisiko peräti niin, että display-mainonnan viime vuosien nopea kasvu on tuudittanut mediat liialliseen hyvän olon tunteeseen, meneehän tämä ihan hyvin tässä näinkin…

Diven kautta MTV MEDIA ottaa huikean tiikerinloikan eteenpäin, sillä täysin uuden verkkomainonnan ostotavan eli kohderyhmäkaupan lisäksi jatkossa kaikissa näyttöpohjaisten kampanjoiden kampanjaraporteissa kerrotaan kampanjan nähneiden ihmisten profiilitiedot. Esimerkiksi automainostajalle kohderyhmäkauppa antaa oivallisen mahdollisuuden kohdentaa kampanja juuri oikealle ”uuden auton ostajan” kohderyhmälle.

Tulemme tekemään Diven tiimoilta kattavan mediatoimistokierroksen loka-marraskuussa. Mikäli juuri sinä, mediatoimiston digisuunnittelija, haluat omat tunnukset järjestelmään etukäteen, pistä meili allekirjoittaneelle. Virallisempaa lisätietoa kohderyhmäkaupasta löydät Spotista.

Lopuksi. TNS Gallupin uuden Online Advertising -tutkimuksen mukaan MTV3.fi on kaupallisesti kaikkein kiinnostavin verkkomedia. MTV3 kiittää suomalaisia mainostajia luottamuksesta. Haaste on todella suuri, mutta tavoitteenamme on pitää ykköspaikasta kiinni myös jatkossa.

Pasi Raassina

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme