Mediamarkkina

Spottiblogi

Terveiset myyntijohtajalta: Kilpailu luo kykyä uudistua

Kirjoittaja: Erkka Rantanen

Syyskuun raikkaat ilmat saapuivat, ja kirpeä kilpailu kaupallisten tv-kanavien katsojista on osaltaan tuonut väriä suomalaiseen syysluontoon. Poikkeuksellisen vahva tv-talojen keskinäinen tiedottaminen mm. valtakunnallisten printtimedioiden kautta on varmasti hymyilyttänyt monia alan ammattilaisia.

Meillä Pöllölaaksossa syyskuu on ollut suuria lupauksia antava. Uudet hienot avotilat konkreettisesti osoittavat yhteisen tekemisen voiman jo heti alkutaipaleelta. Muun muassa myynnin ja sisältöjen välinen yhteistyö tuottaa joka päivä uusia, ainutlaatuisia kaupallisia ratkaisuja asiakkaille. Hyvänä esimerkkinä tästä olkoon Possen ennätyksellinen kaupallinen kiinnostus. Myös itse ohjelman ovat suomalaiset, erityisesti nuoret aikuiset, löytäneet hyvin. Tästä iso kiitos niin katsojille kuin mainostaja-asiakkaillemme.

Erityisen iloisin mielin olen seurannut kotimaisen draaman menestymistä: MTV3-kanavan Ex-onnelliset-sarja osoittaa, että draamalla on iso paikka suomalaisessa tv-viihteessä. Samalla uskaltaisin väittää, että hyvin tuotettu draama kiinnostaa ympäristönä myös mainostajia tässä kovin julkisuushakuisessa yhteiskunnassa.

Kaupalliset tv-yhtiöt ovatkin suuntaamassa kohti vuotta 2017 tilanteessa, jossa Suomen kaupallinen tv on yksi kilpailluimmista mediatoimialoista Euroopassa. Erityisesti kilpailu katsojista ja sitä kautta kaupallisesta kiinnostavuudesta on noussut syksyn yhdeksi puheenaiheeksi. Mutta onneksi on muistettu myös puhua kilpailukentän laajuudesta, sillä kotimaisen viihteen tekijöille vielä isompi haaste tulee Suomen rajojen ulkopuolelta.

Liikkuvan kuvan alustoilla operoivat entistä vahvemmin niin Netflix, HBO kuin Facebook ja YouTube. Lisäksi Googlekin haluaa auttaa mainostajia ymmärtämään suomalaisten käyttäytymistä ja kuluttamista. Nämä osaltaan nakertavat suomalaisen mediateollisuuden kilpailukykyä ja sitä kautta suomalaisen kuluttajan viihdyttämistä. Kilpailukenttä ei ole siis kaikkein helpoimpia Suomen mediamarkkinoilla, ja kun vielä omistajallakin on lupa odottaa kaupallisesti tuloksekasta liiketoimintaa. Toisaalta tämä tilanne pitää meidät uudistushaluisena ja ketteränä ja ohjaa tekemistämme vahvasti.

Suurella mielenkiinnolla odotammekin, miten keskustelut vuoden 2017 yhteistyöstä starttaavat. Loppujen lopuksi yhteistyöllä me kaikki olemme tekemässä ainutlaatuista viihdettä kaikille suomalaisille katsojille. Julkistamme viimeistään marraskuun aikana tulevan juhlavuotemme ainutlaatuiset sisällöt, jotka varmasti hurmaavat koko Suomen.

Syysterveisin

erkka

Kirjoittaja on MTV:n myyntijohtaja.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme