Kirjoittaja: Jotti Taival

Tänä vuonna mainostajat, sisällöntekijät ja tuotantoyhtiöt huomaavat 360°-videoiden mahdollisuudet toden teolla, ja 360°-videoiden määrä tulee räjähtämään. Olemme toteuttaneet MTV:n kanssa ensimmäiset 360°-videot, ja tulemme näkemään jatkossakin 360°-videoita osana MTV:n ilmiöohjelmia.

Tässä esimerkki ensimmäisestä Saturday Night Live -lähetyksestä:

Miksi 360°-videot ovat liikkuvan kuvan isoin ilmiö tänä vuonna?

Tässä kolme näkökulmaa:

  1. Ihmiset kiinnostuvat 360°-videoista, koska niiden tarjoama katsomiskokemus on uusi ja vaikuttavampi kuin perinteisissä leikatuissa 2D-videoissa. Katsoja pääsee kaiken keskelle ja voi itse päättää mitä ja mihin haluaa katsoa.
  2. 360°-videot vastaavat mainiosti ihmisten mediankäyttötottumuksiin, kun liikkuvaa kuvaa kulutetaan yhä enemmän ja enemmän mobiililaitteilla.  Juuri älypuhelimella tai tabletilla katsottaessa 360°-videoista saa parhaan elämyksen.
  3. 360°-videoiden katseluajat ovat pidempiä kuin perinteisillä videoilla.

Miten tulevaisuudessa?

360°-videot ovat alkusoittoa VR (Virtual Reality) kehityksessä. 360° LIVE-videot tulevat mullistamaan esimerkiksi urheilutapahtumat, kun katsoja voidaan viedä kotisohvalta paikan päälle vaikka lätkän MM-kisojen finaalin.

360°-videot sopivat hyvin second screenille LIVE-ohjelmien etkoille ja jatkoille kuten esimerkiksi:

Toistaiseksi LIVE-videot ovat aika haasteellisia toteuttaa. Mutta tulemme näkemään nopeita harppauksia, kun kuvaustekniikka ja laitteet kehittyvät.

Uskon, että 360°-videoiden luontainen jatkumo siirtyy fiktion puolelle, jossa interaktiivisuus tulee mukaan ja  voimme nähdä fiktioelokuvien ja pelien yhteensulautumisen.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme