Ilmiöt

Spottiblogi

Huomioita markkinoinnista: Liikuttaako liikkuva kuva?

Helmikuussa istuimme Voitto-mainoselokuvakilpailun tuomariston kanssa alas valitsemaan vuoden 2015 mainoselokuvien parhaimmistoa. Työt puhuttivat, ja tuomaroinin keskeisin anti on keskustelu kollegojen kanssa. Olen päässyt sukeltamaan syvälle tämän maan liikkuvan kuvan tilaan ja nykyhetkeen niin Voitto-tuomarina, seuraamalla Kuukauden Parhaat Sekunnit -kisan tuomarityöskentelyä kuin oman talon liikkuvan kuvan tuotantojen kautta.

Tässä muutama havainto siitä, missä mennään.

Myötähäpeästä loistaviin sarjoihin ja ajankohtaiseen markkinointiin

Palaan mielessäni kahden vuoden takaiseen Voitto-Gaalaan. Muistan elävästi, miten laimea tunnelma oli ja millaista myötähäpeää moni osallistuja tunsi tuomariston kertoessa liikkuvan kuvan ja mainoselokuvan heikosta tasosta. Oli suorastaan tuskallista seurata illan kulkua, kun ideat, toteutus ja vaikuttavuus olivat hukassa.

Siitä tasosta on otettu aivan valtava loikka eteenpäin. Etenkin yleisen sarjan taso oli tänä vuonna positiivinen yllätys; uskalletaan kokeilla uutta, brändi ja taktisuus lyövät kättä toistensa kanssa ja tarina kulkee. Erityisesti mieleen jäivät upeat sarjat, joissa tarina jalostuu aina uuteen vaikuttavaan muotoon. Toinen merkillepantava asia oli muutamien mainostajien kyky reagoida ja tarttua hetkeen. Hienoa!

Liikkuva kuva median mukaan

Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin todeta, että oppimista meillä on vielä siinä, miten liikkuvaa kuvaa toteutetaan eri välineissä: miten tarinaa rikastetaan eri kohtaamispisteissä ja miten onnistutaan hyödyntämään kunkin välineen luontaista käyttötapaa.

Voiton tuomaristossa erityisen paljon keskustelua herättikin Internet-sarja, jonka taso oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta heikko. Modernin liikkuvan kuvan käyttö eri alustoilla vaatii paljon lisää hyviä ideoita, viitseliäisyyttä ja kokeilua.

Mahdollisuuksia on paljon

Hienoa on se, että nyt on lukemattomia moderneja liikkuvan kuvan mahdollisuuksia, mistä kokeilla ja ammentaa. Kun kohderyhmä on hallussa, tarina kirkas ja alustat valittu, on vain taivas rajana.

Olemme itse kokeilleet viimeisen puolen vuoden aikana mm. dynaamista mainontaa, jossa valmiiseen materiaalin muutetaan reaaliaikaisesti viesti eri kanaviin. Myös 360-videoista haemme juuri oppia ja katsomme kuinka pitkän ajan asiakkaamme käyttävät tällaisen sisällön parissa.

Somessa ja mobiilimainonnassa olemme testanneet erilaisia sisältöjä jo pitkään. Ja totta kai testaamme asiakkaiden kanssa uusia tapoja kiinnittää huomio mainoskatkoilla ja yhdistää eri päätelaitteet saumattomaksi kokonaisuudeksi asiakkaiden kuljettamisessa kohti kauppaa.

Kun kassa ei kilise

Loppuun en voi olla lisäämättä minua mietityttävää asiaa. Liian usein huomaan, etten kuulu enää minkään brändin vaikutuspiiriin eikä minulle onnistuta kohdentamaan relevanttia liikkuvan kuvan sisältöä tai mainontaa. Samoin moni tämän vuoden Voitto-kilpailun Internet-sarjan töistä oli minulle tuntematon. Johtuneeko se siitä, että olen se tyypillinen suomalainen perheenäiti, joka käyttää paljon mediaa liikkeessä ja joka sitoutuu seuraamaan vain noin viittä itselle relevanttia brändiä ja kaikkien muiden olisi löydettävä minut eri välineistä tarkalla kohdennuksella?

Osa hienoista ja minunlaisilleni tarkoitetuista mainoksista jää yksinkertaisesti näkemättä fragmentoituneessa mediaviidakossa. Väitän tästä syystä, että liikkuvien ihmisten osalta jää paljon kauppaa tekemättä.

Summasummarum, elämme liikkuvan kuvan aikaa, jossa tarinan merkitys on palautettu ja kuluttajaa arvostetaan. Paljon on vielä opittavaa ja mahdollisuuksia kokeilematta, mutta oikealla tiellä ollaan.

Onnea Voitto-kisaan osallistuneille, voittaneille ja vaikuttavia liikkuvan kuvan hetkiä!

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme