Ilmiöt

Spottiblogi

Kärsimättömyyden katveessa – 7 oppituntia milleniaalin tavoittamiseksi

Kirjoittaja: Eevamaria Vassinen

Nykymediassa ainoa pysyvä formaatti tuntuu olevan muutos. Tässä muutoksessa mukana pysyminen vaatii jatkuvaa hereillä oloa ja uusien tuulien aistimista. Pulssia on mitattava joka päivä, viikko ja kuukausi, muuten jotain tärkeää huomaamatta. Moni juuri sillä hetkellä merkityksettömältä tuntuva asia voikin olla kolmen kuukauden päästä se kuumin peruna. Meidän pitää hyväksyä ilmiöiden nopeus ja sopeutua vauhtiin.

Milleniaalista on tullut trendisana viime aikoina ja ei syyttä. Nämä 1980-luvun puolivälin ja 2000-luvun taitteen välissä syntyneet edustavat uutta sukupolvea ja vahvistuvaa kuluttajaryhmää. Tämä nostaa esille ilmiöitä ja trendejä sekä pitää siten sisällönjakamisen ja mainostamisen käytännöt jatkuvassa muutostilassa.

Median tulevaisuudesta kuten sen nyt tunnemme tai ymmärrämme on vaikea sanoa varmuudella mitään. Jotain pystymme kuitenkin näkemään: liikkuvaa kuvaa kulutetaan koko ajan enemmän, mediaformaattina se on ylivoimainen. Kännyköistä on löytynyt kamera jo pitkään ja nopeat tietoliikenneyhteydet mahdollistavat kuvan ja videon helpon jakamisen. Trendit ja ilmiöt tulevat ja menevät valonnopeudella, jonka ne saavat tältä uudelta, sivistyneeltä ja uteliaalta kansainväliseltä nuorelta kuluttajalta. Diginatiivien ensimmäinen aalto suhtautuu elämään ja tietoon hyvin eri tavalla, kuin me aikaisemmin syntyneet.

Milleniaalin kuluttaman sisällön täytyy koskettaa ja olla omaan arvomaailmaan sopivaa, jotta se jaetaan julkisesti

Jokaisen median suurin haaste on se, että älypuhelin taskussa kulkevia ihmisiä vaivaa keskittymiskyvyn puute. Informaatiotulva kasvaa jatkuvasti, mutta aivojen prosessointikyky ei. Meidän mediassa työskentelevien on löydettävä aina uudet keinot huomion saamiseksi.

Kuluttajaryhmänä milleniaalit ovat erittäin kriittisiä. Trendikkyys, luonnonläheisyys ja rehellisyys korostuvat, mutta yhtä lailla määritteleviä piirteitä ovat kyynisyys, kriittisyys, totuuden etsintä ja autenttisuus. Fiksut brändit tietävät, että tuotteen markkinoiminen on ok silloin, kun se tuottaa käyttäjälleen lisäarvoa ja siihen on liitetty kulttuuriin oikein linkittyvä tarina. Adidas on brändinä hieno esimerkki siitä, että se on muuttunut jälleen suosituksi ja ajankohtaiseksi brändiksi. Uusi maailma puhuttelee ja läpäisee kriittisyyden muurin.

Milleniaaleja on maailmanlaajuisesti 2,5 miljardia – se on suurin ikäryhmä koskaan

Asian parissa paljon aikaa vietettyäni, tulin siihen tulokseen, että ei ole olemassa mitään absoluuttista ohjekirjaa, miten asiat pitäisi tässä uudessa maailmassa tehdä. Mainoskampanjoita ja sisältöjä suunnittelevat ja toteuttavat ihmiset edustavat useassa tapauksessa aiempaa sukupolvea, eikä näkemys synny luontaisesti sisältä päin. Kuitenkin tarvitsemme jotkut ohjaavat periaatteet, jonka mukaan voimme tarkastella sisältöjä, joita teemme.

Syntyi 7 oppituntia milleniaalin tavoittamiseksi. Periaatteet, joihin voimme palata ja joiden mukaan voimme peilata asioiden relevanttiutta suhteessa tähän diginatiivien sukupolveen.

http://spottiblogi.com/files/2016/04/Milleniaalit-blogi-2-1024x576.jpg

1. Kiinnitä huomio

Tee jotain uutta ja mielenkiintoista. Jotain, mikä saa kuluttajan tai katsojan kysymään: mitä tapahtuu seuraavaksi? Mitä seuraava klikkaus tuo tullessaan. Pepsi Maxin Unbelievable-video on hyvä esimerkki uudesta ja mielenkiintoisesta sisällöstä, joka sai korkean huomio arvon sekä nuoren kohderyhmän että median keskuudessa. Mainonnassa on meneillään trendi, jossa mitä oudompaa sisältö on, sitä paremmat huomioarvot se saa.

2. Varmista, että sisältö sopii kaikille

Modernin median on tavoitettava yleisönsä kaikilla päätelaitteilla ja mahdollisimman monella tapaa. Ruutuja ja päätelaitteita on monenlaisia, joten sisällön täytyy olla räätälöityä niin, että sillä ei ole väliä, minkä laitteen kuluttaja ensimmäiseksi avaa. Valinta alkaa siitä, mitä mediaa kulutetaan. Samaan aikaan saatetaan olla myös toisessa mediassa.

3. Perusta idea tuttujen asioiden ympärille

Tutut asiat läpäisevät epäilyttävyyden muurin helpommin. Foot Locker-ketju haastoi ”Horse with Harden” -kampanjallaan koko internetin pelaamaan HORSE-peliä NBA-koripalloilija James Hardyn kanssa. Kampanja oli menestys, koska se oli helppo ymmärtää. Se on myös hyvä esimerkki kuluttajan osallistamisesta ja katsojan muuttamisesta käyttäjäksi.

4. Seuraa trendejä, pysy mukana muutoksessa ja ajan hengessä

Ratsasta aallon harjalla, älä pohjalla. Tupla halusi nuorentaa kohderyhmäänsä, joten brändi palkkasi onnistuneen kampanjan keulakuvikseen tubettajia. Kontrollista luopuminen ja vallan antaminen tubettajille johtivat onnistuneeseen myynnin kasvuun. Tubettajat tiesivät, millä tavalla ja minkälaisella sisällöllä he tavoittavat omat yleisönsä.

5. Ymmärrä alustoja, mutta käytä natiiveja

Uusia sovelluksia ja alustoja ilmestyy jatkuvasti. Kaikkia niitä ei tarvitse osata itse käyttää, tärkeintä on ymmärtää, kenet niillä tavoittaa. Alustasta riippumatta tärkein on kuitenkin ääni, jolla kuluttajaa puhutellaan. Sen on oltava natiivi.

6. Osallista ja anna väylä itsensä ilmaisuun

70 % nuorista haluaa vaikuttaa ja tulla kuulluksi. Milleniaalit haluavat olla osa yhteisöä, olla osa systeemiä ja saada äänensä kuuluviin. Kun kohde saa osallistua ja luoda omaa sisältöä, tarinastakin tulee paljon rikkaampaa. Tv:n puolella katsojasta tulee käyttäjä.

Meidän pitää luoda foorumeita, jossa tämä voi toteutua, samalla katsojasta tulee käyttäjä. Subin sosiaaliset kanavat ovat aktiivisia ja tavoittavat yhteensä puoli miljoonaa suomalaista päivittäin.

7. Yhteisöllä on suuri merkitys

Erilaisilla yhteisöillä on nykypäivänä suuri ja tärkeä rooli. Jokaisessa sosiaalisessa ryhmässä on oma ydinpelaajien joukkonsa, oli kyseessä sitten kaveriporukka tai verkkoyhteisö. Jos haluat vakuuttaa tietyn ryhmän, on sinun ensin vakuutettava sen ydinpelaajat, keskiössä olevat johtajat.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme