Mediailmiöitä

Spottiblogi

Mediakulutuksen muutokset

Media kulutetaan mitä erilaisimmin tavoin. Toisaalta tiedämme, että seitsemän tunnin päivittäisestä media-annoksesta kuluu 89 %:a sähköisten medioiden parissa.

Mutta miten muuten media muuttuu digitalisoitumisen myötä?  Jos edelleen mietimme, että vuorokaudessa on edelleen vain 24 tuntia ja se jakaantuu karkeasti 8 tuntia nukkumiseen, 8 tuntia töihin tai kouluun ja 8 tunnin vapaa-aikaan ja silti mediankulutus kasvaa jatkuvasti. Miten se on mahdollista? Tapitammeko TV:tä koko vapaa-aikamme? Missä vaiheessa harrastamme, kasvatamme lapset, syömme ym. Yksi syy tähän on päällekkäiskäytön kasvaminen. Medioita kulutetaan yhä enemmän samaan aikaan.  Yleisin tapa on katsoa tv:tä ja käyttää nettiä samaan aikaan. Tämä luo mainostajalle myös uuden mahdollisuuden ohjata potentiaalisia ostajia TV:n kautta verkkoon ostamaan tai tutustumaan tuotteisiin tai palveluihin paremmin.

Mediankulutus on myös nopeutunut. Valveutunut mediankuluttaja napsii itselle parhaat palat, käyttämällä verkon aggrekointi-palveluita, tallentamalla ohjelmia ja katsomalla ne putkeen sopivana ajankohtana tai käyttämällä verkon VOD-palveluita.

Toisaalta slow-kulttuurin mukainen unitasking on myös yleistymässä. Hektisen työpäivän jälkeen on ihana varata itselle hieman omaa aikaa oman suosikkisarjan tai kanavan parissa. Uudet profiloidut maksukanavat luovat tämän tyyppiselle rentoutumiselle aivan uusia mahdollisuuksia.

http://farm4.static.flickr.com/3279/5835651392_c3ba430460.jpg

Verkko on aina ollut nopea media. Nyt se on reaaliaikainen. Eli mikä tapahtuu maailmassa - tapahtuu nyt netissä.  Verkon reaaliaikaisuus vaikuttaa myös TV:n kuluttamiseen. Se mitä TV:stä tulee juuri nyt vaikuttaa sosiaalisen median keskusteluihin. Voidaankin väittää että lineaarinen tv on kokenut eräänlaisen uudelleen syntymisen some-aikakaudella.  Ja myös tuo sosiaalinen filtteri vaikuttaa paljolti siihen, millaisia ohjelmia seuraamme TV:stä tai millaisia uutisia luemme netistä.

http://farm7.static.flickr.com/6125/5932954071_ed9fe37629.jpg

Sitten päästäänkin lempiaiheeseeni eli mobiili-internetin käytön kasvamiseen. Se on vihdoinkin näyttänyt piristymisen merkkejä. Mielestäni on selvää, kun olemme jättäneet postilaatikon kokoiset pöytäkoneet ja siirtyneet lap-toppien käyttöön ovat tabletit ja älypuhelimet selkeä jatke tälle suuntaukselle. Haluamme laitteen, joka kulkee jatkuvasti mukanamme ja joka tarpeeksi hyvä, jolla netin käyttö on helppoa. Tänä vuonna olemme myös todistaneet miten netti-tv palvelut ovat siirtyneet tabletteihin ja olen monesti itseni löytänyt katsomassa jotain unohtunutta tv-sarjaa iPadin kautta.

2010-luvun tärkein mediavaikuttaja on itseoikeutetusti median kuluttaja.  Media tekee yhteystyötä, kuuntelee, muuttaa toimintamalleja sen mukaan miten kuluttajat haluavat.  Uusia mediakonsepteja kehitetään yhdessä kuluttajien kanssa ja reality-tv:n kautta kuluttajista tulee myös median staroja. Kuluttajat tekevät uutisia tänä päivänä yhdessä toimittajien kanssa, ottavat uutiskuvia ja antavat juttuideoita.

Median muutostrendit

Multitasking vs. unitasking

Real Time Web ja Lineaarisen tv:n uudelleensyntyminen

Sosiaalinen suodin

Mobile lifestyle

Netti-tv

Avoimuus

Co-operation

Lisää mediasta ja sen kuluttamisesta voit kuulla Markkinointiviestinnän viikolla Jyväskylässä torstaina 22.9. Tule kuuntelemaan.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme