Verkkomainonta

Spottiblogi

Facebook, facebook, facebook, facebook, facebook

Onko jollain muullakin viimeisen vuoden aikana tullut sana facebook ulos korvista ja nenästä? Entä sana sosiaalinen media?

Sosiaalisesta mediasta järjestettiin vuonna 2010 varmasti enemmän seminaareja kuin mistään yksittäisestä aiheesta vuosikymmeniin. Yritykset marssivat nyt jonossa kiltisti sinne, mikä oli vielä hetki sitten nuorten ohimenevä trendi, tapa tappaa tylsiä toimistotunteja – tuskin mitään vakavasti otettavaa. Caset kotimaasta ja maailmalta saivat kuitenkin yritykset heräämään, näkemään millainen voima sosiaalisesa mediassa piilee sekä brändinrakennuksen, asiakaspalvelun kuin mainonnankin saralla.

Mutta on se kumma, miten hankalaa on hetkeksi pysähtyä kysymään ”miksi?”. Enkä tarkoita nyt jähmeää muutosvastarintaista vastaanharaamista, vaan optimistista pohdintaa siitä, miksi meidän yrityksemme on läsnä sosiaalisen median palveluissa. Epäilen, että monessa yrityksessä markkinointiviestinnästä vastaava tyllerö tai tauno on kerännyt johtokunnan hyväksyvät katseet vilauttamalla juuri perustettua Facebook-sivua tai blogia. Ja sen jälkeen nuo sivut jäävätkin kasvamaan sammalta. Tai niille tulleisiin viesteihin ei koskaan vastata. Tai yritys päätyy hädissään poistamaan negatiivisia kommentteja, kun ei ihan ollutkaan niihin varautunut. Ehkä eniten sossuissa kuitenkin haisee sammal.

Kaikille niille, joille sana sosiaalinen media saa tällä hetkellä pintahien kämmeniin ja huokauksen kaikumaan kahviautomaatille asti, haluaisin sanoa terveiseni.

Hengitä syvään ja karsi kylmänviileästi kaikki mystisyys sosiaalisen median ympäriltä. Kyseessä on ihan samat lainalaisuudet, kuin mitkä maailmassa ovat päteneet vuosisatoja.

1. Ihmiset puhuvat.

2. Keskenään.

Maanviljelijä kertoi ennen uudesta traktoristaan todennäköisesti ensin emännälle. Sitten äijille saunaillassa. "No maksoihan se peevelisti, mutta kun Rane sitä niin kovasti suositteli." Emäntä oli sillä aikaa jo päivitellyt isännän rahankäyttöä siskonsa kanssa. Ja jos sen turhautumisen nyt suureen ääneen torilla karjaisi, kuuli negatiivisen kommentin varmasti vähän isompi ihmisjoukko, kuin oli tarkoitus.

3. eli: ihmiset puhuvat keskenään erilaisissa verkostoissa.

Kyse ei ole mistään sen uudemmasta. Nyt vain tuo kanssakäyminen tapahtuu myös verkossa. Ja tätä kautta aukeaa yritykselle mahdollisuus olla läsnä näissä keskustelun vaiheissa, joihin sillä muuten ei olisi osaa eikä arpaa.

Kuten Petteri Kilpinen eilen TBWA Herätyskokouksessa osuvasti sanoikin "Sosiaalinen media ei ole teknologia, vaan kulttuuri. Facebook voi mennä pois, jotain uutta tulla tilalle, mutta sosiaalisuuden periaate säilyy."

Nyt kun hengitys on tasaantunut, voit miettiä sen tärkeän kysymyksen. Mikä se oli? Kyllä; ”miksi”. Miksi olemme Facebookissa? Miksi Tweettaamme? Miksi meillä on blogi? Kaiken täytyy lähteä paljon syvemmältä. Miksi olemme olemassa? Mitä haluamme viestiä asiakkaille? Mitä keinoja asiakkailla on viestiä meille päin? Mitkä funkiot ovat liiketoiminnallemme tärkeitä? Mihin suuntana haluamme kehittyä mielikuvallisesti? Kehittyä yleensäkin?

Näiden kysymysten (ja vastausten) yhteydessä on aiheellista miettiä, mitä annettavaa sosiaalisella medialla olisi yrityksen menestykseen. Ehkäpä näin myös tuo glorifioitu Facebook asettuu nätisti omalle paikalleen yrityksen markkinointiviestinnän strategiaan. Ihan rauhassa, ilman paniikkikohtauksia - ja sammaleen tuoksua.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme