Ilmiö nimeltä Glee

Mistä johtuu, että Glee on (melkein) maailmanlaajuinen ilmiö, paitsi Suomessa?

Glee on nostettu vuoden 2010 menestys-casena niin kansainvälisesti kuin mm. Finnpanelin järjestämässä TV-vuosi -tilaisuudessa 1.2.2011. Mm. yhdysvaltalaisen Advertising Age -lehden mukaan Glee on noussut yhdeksi Amerikan kuumimmaksi brändiksi.

Glee-sarjaa esitetään Subilla lauantaisin klo 20. Ohjelmaa katsoo vain 30-40.000 suomalaista. Miksi?

Onko kyse ns. kulttuurieroista eli siitä, ettei sarjan juoni uppoa suomalaisiin? Tai onko kyse sittenkin siitä, etteivät suomalaiset ole vielä niin ajassa kiinni kuin mitä tämän päivän globalisaatio mahdollistaa? Frendit palaavat Subille jälleen kesällä. Ensimmäiset tuotantokaudet on uusittu arvioltani 7-8 kertaa, tuoreemmat kaudet 3-4 kertaa. Frendejä katsoo reilu 100.000 suomalaista edelleen. Voisi kuvitella, että jokaisella uusintakierroksella sarja saa myös uusia katsojia. Heille sarjan läpilyönti on kestänyt siis aika monta vuotta. Frendien ensi-ilta Suomessa oli MTV3-kanavalla vuonna 1996.

[slideshow]

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme