Sijoitanko tv-kampanjaan vai uusiin parkettilattioihin?

Yrittäjän sielunmaisema poikkeaa usein päätoimisesti markkinoinnin parissa työskentelevien ajatusmalleista. PK-yrittäjät eivät ehkä puhu markkinoinnin ROI:sta yhtä paljon, mutta saattavat silti ajatella hyvin edistyksellisesti investointinäkökulmasta. Pienet ja suuret mainoskakut muuttuvat yrittäjän työpöydällä helposti vain pieniksi suupaloiksi kun mietitään mainospanostuksia enemmänkin osana yrityksen kaikkia investointeja.

Otsikko on suora sitaatti alueelliselta mainostaja-asiakkaaltani viime vuodelta, jolloin kävimme neuvotteluja tv-kampanjoinnista hänen hotellilleen. Perustelin normaaliin tapaan tv-mainonnan hyötyjä ja myös sen vaatimia panostuksia, mutta otin vertailukohdaksi muut media- ja mainospanostukset. Yrittäjä otti asiaan laajemman katsantokannan ja totesi sijoittavansa joko hotellihuoneiden lattioiden uusimiseen tai sitten tv-kampanjaan - voiko olla herkullisempaa vertailuasetelmaa!

Hotelliyrittäjän sanoissa oli paljon viisautta. Markkinointipanostusten miettiminen investointina kannattaa aina, mutta vaatii systemaattista mittaamista ja analysointia. Yrittäjän näkökulmasta tämä mittaaminen tapahtuu yksinkertaisimmillaan kassakoneen kierroslukumittarista tai ovipumpun laskurista. Hotelliyrittäjän tapauksessa uusien parkettilattioiden tuoman lisämyynnin mittaaminen ei ehkä olisi ollut kovin yksiselitteistä, mutta uusien markkinointikeinojen käyttöönotto toi mukavan 22% lisämyynnin vertailujaksolla.  Ja mikä parasta: tämän yrittäjän tapauksessa kasvaneilla myyntituloilla hankittiin hotellihuoneisiin uudet parketit…

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme