Tuotesijoittelu - tuo tarkoin varjeltu kruununjalokivi ja televisiomarkkinoinnin tulevaisuus

Vuosien päästä, kun tiedonsiirtoteknologian ja päätelaitteiden kehitys on tehnyt pala kerrallaan selvää sisällön ohessa esitettävästä televisiomainonnasta, on tuotesijoittelu niistä viimeinen. On vaikeaa kuvitella osaavaa vertaisverkkoaktivistia tai niin älykästä tallenninta, että tuotesijoittelunäkyvyys voitaisi häivyttää sisällön kärsimättä. Jos nimittäin ylipäätään haluamme uskoa, että liikkuva kuva on tarinankerronnan väline myös tulevaisuudessa ja kiinnostavia ohjelmia on mahdollista tuottaa ja välittää mainosrahoitteisesti.

Tuo aika ei kuitenkaan ole nyt. Perinteisellä televisiomainonnalla menee hyvin, eikä tavallinen suomalainen katsoja halua nähdä mainosten yli hyppimisen vaivaa television ääreen rentoutuessaan. Saati sitten aktiivisesti etsiä uutuusohjelmia tai elokuvia verkon syövereistä ja siirtää niitä televisioruudulta katsottaviksi. Tuotesijoittelu on kuitenkin kiinnostava näkyvyysvaihtoehto nykyasiakkaillemmekin tarjottavaksi - eihän lähemmäksi television sydäntä ole mahdollista enää mennä. Se on sisällön rahoitusmallina erityisesti kotimaisen sisältötuotannon etuoikeus.

Tulevaisuuden odotukset asettavat riman korkealle. Nyt pitäisi huolehtia, että toteutukset ovat tyylikkäitä ja luontevia. Ettei mielikuva vääristyisi. Pitäisi myös huolehtia, että hinnoittelu osuu kohdalleen. Ettei menisi maine. Pitäisi oppia tulkitsemaan tulokset ja mittamaan tehot, jotta tuotesijoittelun tekeminen olisi jatkossakin perusteltua. Toisaalta, kun asiakasprojekti venyy yli vuodenkin mittaiseksi, edeten tuotteistuksesta myyntivaiheen kautta tuotantoon ja lopulta kanavalle, ei stressiltä voi välttyä. Varsinkin jos on tottunut nopeasyklisessä markkinoinnin maailmassa toimittamaan asiakkaan tarvitsemat palvelut mieluummin heti.

Tuotesijoittelu eroaa muista myynnissä olevista tuotteistamme lähes sen jokaisella osa-alueella. Lain mukaan tuotesijoittelumahdollisuudet avautuvat käsikirjoituksesta ja tuotantosuunnitelmista käsin. Ei päinvastoin. Tästä seuraa, että tuotteet tarjotaan vain erittäin kapealle asiakassegmentille kerrallaan ja tapauskohtaisesti tuotteistaen. Tarjousvaiheessa ei välttämättä edes tiedetä varmasti koska ohjelma esitetään, saati sitten olla varmoja karttapaikasta tms. yksityiskohdista. Jos aivan tarkkoja ollaan, emme voi edes varmasti luvata näkyvyyden määrää tai muotoa. Laki kun velvoittaa meitä antamaan sisällön tekijöille vapaat kädet vielä leikkauspöydällekin, jos sisältö niitä vaatii.

Tästäkin huolimatta uskallan väittää, että tuotesijoittelun ostaminen kanaviltamme on asiakkaalle turvallista. MTV MEDIAn tuotesijoittelusopimukset sisältävät kompensaatiomekanismit sen varalle, että jokin yksityiskohta ei toteudukaan tarjousvaiheessa aiotulla tavalla. Tästäkin syystä sopimukset tuotesijoittelusta tekee aina MTV MEDIA, eikä esimerkiksi tuotantoyhtiö. Toki myös siksi, että vastuu sisällön lainmukaisuudesta on viimekädessä esittävällä kanavalla.

Tuotesijoittelujalokivien hankintaa harkitsevan asiakkaan kannattaa kuitenkin olla nopea ja joustava. Tuotesijoittelun ollessa  näkyvyysmuoto muiden joukossa ajoitetaan tuotantopäätökset kokonaisuus huomioiden. Tuotesijoittelutarjouksen voimassaoloaika voi siis olla vain päiviä, vaikka ohjelma olisi tulossa kanavallemme vasta joskus tulevaisuudessa. Tämä on ikävä fakta, vaikka kuinka haluaisimme huomioida myös asiakkaidemme suunnittelu- ja budjettiaikataulut. Tuotesijoittelu on joka tapauksessa yhteistyötä, johon kuuluu keskeneräistenkin ja epävarmojen juttujen sparraaminen ja avoin keskusteluyhteys markkinoinnin ja sisällön ammattilaisten kesken. Linjat ovat auki.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme