Mediailmiöitä

Spottiblogi

Täh! Kaikki haluaa sohvaperunan..?

Nyt ovat maailman kirjat sekaisin. Koko 90-luku parjattiin suuria massoja "sohvaperunoiksi", ja heistä ei kuulunut kenenkään olla kiinnostunut. Vielä 6-7 vuotta sitten tuomittiin mainosrahoitteinen tv varmaksi ruumiiksi ennen vuotta 2010.

Pelkästään EU:n alueella on tällä hetkellä 7622 tv-kanavaa, neljä kertaa enemmän kuin 10 vuotta sitten, ja keskimäärin eurokansalainen katselee tv:tä 3 h 30 minuuttia päivässä, joka on muuten enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Potilas ei siis kuollut - what's going on ?

Sutinaa riittää teho-osaston ulkopuolellakin. Siinä kun eteläinen Eurooppa vielä suunnittelee digitalisoinnin läpivientiä niin täällä viileämmissä Euroopan kolkissa jo lanseerataan teräväpiirtoa myös antennitalouksiin. Laitevalmistajat läpi maailman käyvät kovaa kilpajuoksua tuodessaan markkinoille uusia hybridi-televisioita, eli laitteita, joilla näkee tv:n ihan niin kuin ennenkin ja tämän lisäksi pääset sillä nettiin.

Sadat nettipalvelut ympäri maailman perustavat liikeideansa siihen että katso meiltä "eiliset ohjelmat jo tänään", eli ns. catch-up -palveluun, jossa voi katsoa ohjelmia jälkikäteen. Pienempi osa näistä palveluista on myös sellaisia joiden laillisuus tullaan mittaamaan vielä monissa eri oikeusasteissa.

Nettimaailman suuret ja kauniit Apple, Amazon, Google ja Youtube lanseeraavat kaikki omia "lean back" tyyppisiä palveluitaan. Hetkinen. Eikö "lean back" ole sitä että rentoudutaan sohvalla perheen kanssa ja katsotaan isolta ruudulta hyvää laatusisältöä? Eli kova kuhina ja kisa käy siitä, kenellä on paras ote perhe Mäkisestä, familjen Hildebrandtista tai family Jonesista - nyt ja jatkossa. Parasta kai tässä on se, että ainakin nuo edellä mainitut perheet naapureineen ovat tämän kisan voittajia, enkä usko että mainostajatkaan tätä kehitystä pahalla katsovat.

Lupaan että raportoin säännöllisesti tällä palstalla tuulahduksia Euroopan ja maailman median kehitysaskelista - kanssani saa olla myös eri mieltä. :)

Heikki Rotko

P.S. Jos olet mediamaailman ammattilainen, tunnet EU:n käytävät ja toimintamallit kuin omat taskusi ja haluaisit muuttaa Brysseliin johtamaan Euroopan kaupallisten tv-yhtiöiden etujärjestöä Egtaa, paikka on nyt auki. Otan nopeita vinkkejä ja cv:itä kiitollisuudella vastaan.

P.P.S. Maanantaina 30.5.2011 Hesarissa ollut Kärkimedian mainos oli tosi hieno. Se olisi vain pitänyt julkaista kymmenen vuotta sitten.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme