Miten MTV:stä tuli vuoden some-yritys?

Kirjoittaja: Mari Rasimus

MTV voitti tiistaina Some Awards 2014 -gaalassa vuoden some-yrityksen tittelin. Tuomariston perustelu kuului näin:

"Vuoden 2014 someyritys toimii esimerkillisesti luoden aktiivista keskustelua ja mielenkiintoista sisältöä sosiaaliseen mediaan. Yhtiön toiminta on monipuolistanut suomalaisten sosiaalisen median käyttöä. Sen ohjelmaformaatit ja BtoB-toiminta näkyy ja kuuluu verkossa."

Millä vuoden some-yritykseksi sitten päästiin? Tässä kahdeksan kohtaa MTV:n some-menestysreseptiin.

1) Ketterä ydintiimi + visio

Jotta organisaatio saadaan sosiaaliseksi, tarvitaan henkilö/henkilöitä, jotka keskittyvät vain some-asioiden kehittämiseen, sillä tämä vaatii aikaa ja asiantuntemusta. Mielellään intohimoisesti ja ketterästi työskentelevä tiimi, joilla on selkeä visio suunnasta. Organisaation kannattaa olla mahdollisimman kevyt, koska liika byrokratia tappaa luovan ja ketterän some-tekemisen.

2) Organisaation tuki

Some-vastaavat tarvitsevat mahdollisimman vapaat kädet työssään. Yleensä parhaat some-asiantuntijat eivät istu johtoryhmässä, joten some-natiivien näkemykseen kannattaa luottaa. Ei niskaan hengitystä brändinvartijoiden tai johdon suunnalta, saati hyväksyttämisiä monessa portaassa. Toki tavoitteiden pitää olla selkeitä ja ohjata some-tekijöiden toimintaa.

3) Puhuminen, puhuminen, puhuminen…

Uusien asioiden vieminen läpi organisaation ja eri sidosryhmiin vaatii paljon motivointia, perustelua ja jopa talon sisäistä myymistä. Näin myös yrityksen muuttaminen sosiaaliseksi. Yksi päänahka kerrallaan organisaatiota koulutetaan ja lopulta tulokset ja data puhuvat puolestaan. Koko organisaatio tarvitaan mukaan, jotta sosiaalista bisnestä voidaan aidosti tehdä.

4) Ihmiset ja ilmiöt

Kaiken pitää lähteä ihmisestä ja asiakkaasta käsin. Some-tekemisen kuuluu palvella ihmisten tarpeita, tähän kuuluvat vuorovaikutus, sisältö, palkitseminen, yrityksen läpinäkyvyys, mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa.

MTV:ssä ilmiöt korostavat tätä, koska ihmiset haluavat elää sisällöissä intohimolla mukana ja kokea elämyksiä yhdessä. Tämä on isoin valuuttamme ja voimavaramme.

5) Ihmisten tasolle

Yrityksen norsunluutorneista pitää laskeutua alas ihmisen tasolle ja olla läsnä ihmisten parissa. Yrityksen logon ja virallisten tiedotteiden taakse ei voi enää piiloutua. Jos Rakennusvirastokin voi olla rento somessa, voi mikä tahansa muukin yritys. Tämä pätee MTV:ssä niin johtoon, toimittajiin, tähtiin, asiantuntijoihin kuin tv:n tekijöihin.

Lue Martti Lindholmin esimerkki siitä, miten brändikin voi twiitata rennosti.

6) Matala rima kokeilla ja tehdä uutta

Some Awardseissa puhunut kansainvälinen some-guru Jeff Bullas kiteytti hyvin:

Done is better than perfect.

Someen kannattaa heittäytyä rohkeasti ja kokeilla. Jos mukaan ottaa asenteen ”kokeillaanpa jotain, mitä kukaan muu ei ole aiemmin kokeillut”, tilanne on vielä parempi.

Me MTV:ssä olemme halunneet kehittää sosiaalista tv:tä Suomessa ja kokeilla sekä toteuttaa asioita ensimmäisenä ilman loppuun asti hiottua suunnitelmaa. Olemme uskoneet siihen, että hyöty seuraa perässä ja näin on tapahtunut.

7)… kuitenkin strategia ja selkeät tavoitteet taustalla

Tämä vielä toiseen kertaan, koska asiaa ei voi korostaa liikaa. Some-tekemisen tulee tukea yrityksen strategiaa ja tavoitteita, ja parhaimmillaan some pystyy tukemaan useampia yrityksen tavoitteita – jopa lähes kaikkia, kuten meidän tapauksessamme.

8) Läpinäkyvyys ja avoin data

Some-viestintä perustuu aitoudelle, avoimuudelle ja läpinäkyvyydelle. Halusimme viedä avoimuuden vielä astetta pidemmälle, joten kehittelimme some-TV-mittarin mittaamaan kaikkien kanavien tv-ohjelmien sosiaalisuutta.

Katse tulevaisuuteen…

Hienosta tunnustuksesta huolimatta koemme olevamme some-tekemisessä vasta aivan alkutaipaleella. Tekemistä riittää, jotta organisaatiosta saadaan läpikotaisin sosiaalinen ja digitaalinen.

Tällä hetkellä pöydällä olevia some-kehityskohtiamme ovat:

– Resurssien riittävyys ja organisaation koulutus

– Aito monikanavaisuus, some mukaan sisältöjen suunnitteluun alusta asti

– MTV:n sisällön jalostaminen some-kanaviin sopivaksi

– Parempi reagointi somessa ajankohtaisiin ilmiöihin

– Entistä parempi vuorovaikutus ja läsnäolo

– Youtube liikkuvan kuvan hyödyntäminen some-kanavissa

– Mittaaminen some-analytiikka

– Kaupallisten some-tuotteiden kehittäminen

Tarkemmin MTV:n some-tekemisestä tällä hetkellä voit katsoa Some Awards -seminaariesityksestäni. Lue myös, miksi mainostajan kannattaa olla mukana tv:n somepöhinässä.

Vielä lopuksi valtavan iso ja nöyrä kiitos palkinnosta, onnitteluista sekä kaikille MTV:läisille aktiivisesta somettamisesta!

Mari Rasimus @mariras

Kirjoittaja on MTV:n sosiaalisen median ja 2nd Screenin vastaava tuottaja, jonka jokapäiväiseen työterminologiaan kuuluvat hashtag, reach ja pöhinä.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme