Mediailmiöitä

Spottiblogi

Huomioita IBC 2014 -messuilta: Varma voittaja on selvillä

Kirjoittaja: Teemu Lehtonen

Vietin perjantain ja lauantain Amsterdamissa IBC-messuilla, joka on suuri vuotuinen broadcasting-alan teknologiamessu ja -konferenssi. Itselleni tämä oli ensimmäinen kerta kyseisillä messuilla. Tässä omia huomioitani IBC:n annista lähinnä netti-tv-näkökulmasta.

 Tarkempaa kuvaa tulossa

http://blogit.mtv.fi/spottiblogi/files/2014/09/kuva3_uhd.jpg?w=620

Eri ständeillä yleisin iskusana oli 4K tai Ultra-HD (UHD). UHD on HD:ta paljon tarkempi kuvanlaatu, joka vaatii lähetys- ja vastaanottopäässä lisää kaistaa. Muun muassa tätä nykyä MTV:n lähetystekniikasta vastaava Ericsson oli paikalla isolla ständillä, missä UHD-kuva oli näyttävästi esillä.

Ei ole epäilystäkään, että UHD tulee olemaan tulevien vuosien palveluntarjoajien ja laitevalmistajien iskusana, jolla kuluttajia houkutellaan päivittämään televisionsa, blu-ray-soittimensa, set top boxinsa ja laajakaistansa. Ennustan, että vuoden päästä joulu 2015 on "UHD-joulu". Kannattaa kirjoittaa joulupukille jo nyt.

Google: "We come in peace"

Googlen Euroopan johtaja Matt Brittinin viesti broadcastereille oli, että että Google/YouTube ei ole vihollinen, vaan ystävä. Brittinin mukaan YouTube ei korvaa perinteisiä televisiotoimijoita, vaan tuo jotain lisää. Mitä se voisi olla? Ainakin nuoria kasvavia yleisöjä, videoblogeja ja lisää liikkuvaa kuvaa käyttäviä mainostajia. Uskoisin, että lähes kaikissa eurooppalaisissa tv-taloissa on tehty tai tehdään strategioita siitä, miten YouTubeen pitäisi suhtautua.

Flopanneen GoogleTV:n tilalle heillä on tarjolla Android-käyttöliittymän laajennus televisioihin. Nähtäväksi jää,  toimiiko televisioissa sama laitevalmistajille ilmaisen käyttöliittymän strategia kuten matkapuhelimissa, missä Androidin osuus älypuhelimista on noin 80 %. Korealaisten haastajat Sony ja Philips ovat ainakin testaamassa Androidia televisioissaan.

Sinänsä Brittinin huomio siitä että, tämän hetken älytelevisioiden käyttöjärjestelmät ja versiot ovat samanlainen sillisalaatti kuin 2006 vuoden älypuhelimet, on oikea. Online-palveluiden tekeminen televisioille on tällä hetkellä melkoisen haastava mosaiikki, joka on hidastanut mm. MTV Katsomon levittäytymistä kaikkiin laitteisiin.

Suoraan kuluttajille vai tukkukauppaa?

Jos termi OTT (Over the top) ei ole vielä tuttu, niin se kannattaa ottaa aktiiviseen sanavarastoon. Sillä tarkoitetaan nettitv-palveluja, jotka toimivat minkä tahansa nettiyhteyden avulla. Eivät siis ole sidottuja tiettyyn operaattoriin. Palvelut kuten Netflix, HBO Go, MTV Katsomo ja Filmnet ovat OTT-palveluja.

BBC:n ohjelmia Iso-Britannian ulkopuolella kaupallistavan BBC Worldwiden toimitusjohtaja Tim Davie kierteli vastauksissa kuumaa OTT-kysymystä siitä, milloin ja missä BBC alkaa myymään netin yli omaa sisältöään suoraan kuluttajille.

Sinänsä mielenkiintoista oli kuulla, että Davie oli vetänyt rastin yli BBC:n iPlayerin kansainväliselle versiolle. He tuottavat sitä vastoin erilaisia teemakokonaisuuksia bbc.com:iin. Tässä kuussa lanseerataan mm. bbc.com/earth. Tekstiä, kuvaa, videota ja interaktiivisuutta.

Miltä kanavalta Top Gear tulee?

Erilaisissa paneeleissa keskusteltiin jonkun verran myös kanavabrändien merkityksestä nettijakelun aikakaudella. Tulisieluisimmat OTT-profeetat olivat jo kuoppaamassa kanavabrändejä kovaa vauhtia. "Ketä kiinnostaa miltä kanavalta Top Gear tulee..?"

BBC:n Davie oli kypsä koko keskusteluun ja näki tilaa sekä kanavabrändeille että ohjelmabrändeille, genrebrändeille ja myös palvelubrändeille. Jonkinlainen monien brändien limittäinen yhteiselo on vallitseva olotila.

Davien loppukaneetti brändikeskusteluun oli osuva: Broadcasting-ala on ahdistunut brändiviidakossa, mutta (viitaten omiin lapsiinsa) kuluttajat eivät ole. Heillä on enemmän valinnanvaraa kuin koskaan. Ehkä tämäkin on sukupolvikysymys.

Osaamisen kulta-aika

Selkeä viesti oli myös se, että hyville sisällöntekijöille on kaikkien aikojen markkinat. Holllywoodissa oli kymmenen vuotta sitten noin 10 tahoa, jotka tekivät laatudraamaa. Nyt niitä on yli 50. Kilpailu talentista on kovaa. On varmaa, että tv-sisällöt tulevat olemaan jatkossa yhä vain parempia ja isommalla rahalla tuotettuja.

Uber experience

http://blogit.mtv.fi/spottiblogi/files/2014/09/kuva-2.jpg?w=169Tulin kokeilleeksi Amsterdamissa myös kovaa vauhtia leviävää Uber-taksipalvelua. Hieno palvelukonsepti. Auto tilataan älypuhelinsovelluksella. Näet puhelimesta, kun taksi lähestyy ja tunnet jo kuljettajan nimen ja kasvot, sekä näet asiakkaiden hänelle antaman tähtiluokituksen. Autot olivat perustaksia tasokkaampi ja kuskit erittäin ystävällisiä.

Toisen keikkani kuljettaja Abdenasser kehui Uber-asiakkaitaan yleisesti fiksuiksi ja siisteiksi. Hän oli hiukan hapan 20 % komissiosta, joka menee Uberille, mutta ainakin osa-aikatyönä homma toimii. Saavuttuamme määränpäähän annoin Abdenasserille 5 tähteä ja hän minulle samoin. Maksu meni suoraan luottokortiltani ilman pin-koodeja tai allekirjoituksia.

Liikkumisesta paikasta toiseen oli tuotteistettu vallitsevaa käytäntöä parempi kuluttajalähtöinen palvelukokemus. Kaikki pelurit hakevat samaa tv-toimialalla. Varma voittaja on kuluttaja.

Kirjoittaja johtaa MTV:llä netti-tv-liiketoimintaa.

Twitter: @TeemuLeh

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme