Mediailmiöitä

Spottiblogi

Tikkaat Everestille

Kirjoittaja: Kristiina Werner-Autio

Televisiossa näkyy vain jäävuoren huippu.

Paljon jää pinnan alle näkymättömiin.

Televisiobisneksessä jäävuorivertaus on erityisen osuva. Jokaisen ohjelmaminuutin takana on valtava määrä tiimityötä ja osaamista. Jokaista toteutunutta ohjelmaa edeltää kymmenien hyvien ideoiden murskaantuminen tuotantoyhtiöiden neuvotteluhuoneiden lattioille. Valmistunutta ohjelmaa edeltävät käsikirjoitukset, castingit, pilotit, uudelleen käsikirjoitukset, budjetin kanssa kamppailut, lavastus, talenttien metsästys, karttasuunnittelu... lista on pitkä.

Kuitenkin vain sillä, mitä televisiossa näkyy on merkitystä katsojalle.

Me MTV:llä olemme ylpeitä ohjelmistamme, koska tiedämme kuinka paljon niiden eteen on uurastettu ja nähty vaivaa.

Katsojalukujen perusteella suomalaiset ovat pääsääntöisesti samaa mieltä kanssamme.

Silti joskus mielen valtaa pettymys, jos jokin ohjelma ei löydäkään yleisöään.

Kuukausien työ valuu hetkessä hukkaan. Katsojat ovat kateissa, mitä tehtiin väärin?

Ei välttämättä mitään.

Valta on katsojilla.

Miljoonayleisöä ei voi pakottaa, se täytyy ansaita. Joka kerta aina uudelleen.

Jos ohjelmalla ei ole katsojia, niin ohjelmien uusia jaksoja joskus hienosäädetään. Siksi ne eivät aina saa uusia kausia, tai ääritapauksissa ne lopetetaan kesken kaiken.

Televisio herättää paljon tunteita, ja ohjelmien lopettaminen käynnistää aina vilkkaan keskustelun. Näin kävi tänäkin talvena.

Itse en kuitenkaan näe ohjelmien epäonnistumista pelkästään pahana asiana. Päinvastoin.

Uusiutuminen on tärkeää.

Hyviä ohjelmapaikkoja on rajallisesti. Haluamme tarjota niissä parasta mahdollista sisältöä. Ohjelman epäonnistuminen voi olla kova pala sen tekijöille, mutta katsoja voittaa.

Uusiutuminen kertoo, että televisioväki on hereillä. Maailmalla voittoisat formaatit tarjoillaan suomalaisille kotimaisina versioina jo saman vuoden aikana, parhaimmat sarjat esitetään vain muutaman päivän viiveellä niiden kansainvälisistä ensi-illoista. Kotimaista ohjelmaa on tarjolla enemmän kuin koskaan ennen.

Tänäkin vuonna olemme luoneet nahkamme ja tarjoamme katsojillemme kaikkien aikojen syksyn: MTV3:n ja Subin lisäksi AVAn kotimaiseen ohjelmistoon on panostettu vahvasti. Syksyn pullassa on poikkeuksellisen paljon rusinoita.

Mukana on muutaman tutun uudistetun kansansuosikin lisäksi täysin uusia, puhuttelevia viihdeavauksia. Uusiutuminen pitää huolen, että suomalainen televisiotarjonta on maailman mittapuullakin huippuluokkaa.

Tämän lunastaminen vaatii sen, että huipulle kiivetään joka kerta uudelleen.

Muutama viikko sitten uutiset kertoivat, että Nepal harkitsee tikkaiden asentamista Mount Everestille. Ajatus kuulostaa aluksi äkkiseltään naurettavalta ja hölmöltä. Tosiasiassa tikkaat olisivat kuitenkin kaikkien etu, sillä viimeinen nousu kiivetään joka tapauksessa köysien ja tikkaiden varassa. Suunnitellut tikkaat rakennettaisiin viimeiselle pystysuoralle jääseinämälle juuri ennen huippua. Niiden tehtävä olisi helpottaa huipun ruuhkaa, sillä nykyisin kiipeilijät joutuvat odottelemaan loppuhuipennuksen tuntumassa nousuvuoroaan. Se on paitsi turhauttavaa, mutta myös äärimmäisen vaarallista. Tikkaat eivät ole huijausta, vaan tarpeellinen apuväline tavoitteen saavuttamisessa.

Näen ohjelmistomme samankaltaisina tikkaina, jotka auttavat meitä saavuttamaan kerta toisensa jälkeen korkeimman kohdan.

Kovissa oloissa tikkaat joutuvat kuitenkin poikkeuksellisen rasituksen kohteeksi ja niitä pitää ajoittain huoltaa. Kun yksi puola menee huonokuntoiseksi, niin se vaihdetaan.

Ajan myötä kaikki puolat on lopulta vaihdettu, mutta edelleen tikkaiden tarkoitus pysyy samana.

Niitä pitkin päästään huipulle.

Kristiina Werner-Autio

Kirjoittaja on MTV:n ohjelmajohtaja.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme