Mediailmiöitä

Spottiblogi

Osaako mediamyyjä puhua sisältömarkkinoinnista?

Kirjoittaja: Jouni Weckman

Mediamyyjä: ”Moro! Mitä äijä? Miten treenit?”

Asiakas: ”Hei. Ollaan tässä hiukan ajateltu, jos keskityttäis jatkossa sisältömarkkinointiin. Meillä on niin hyvät omat kanavat Twitterit ja Bitterit, ettei maksettu mediatila oo enää fokuksessa. Olisikin tosi hyvä, jos et enää soittelisi meille päin. Kattellaan 2015...”

Mediamyyjä: ”Odotas... Tosi hyvä, että sulla on homma handussa ja visio selvä. Mulla on kuitenkin fiilis, että meillä voisi olla jotain juteltavaa. Oon nimittäin havainnut, että sisältömarkkinointia on monenlaista ja harva mainostaja ihan yksin siinä tai sillä pärjää."

Asiakas: ”No kuinka te sen sitten näette?”

Ennen kuin tuosta jatkaa keskustelua on syytä tuntea hyvin asiakas ja asiakkaan strategia. Mediatalona meillä on vain vähän näkyvyystuotteita tai -palveluita, joilla asiakas voisi sellaisenaan tehdä sisältömarkkinointia.

Kyse on ennemminkin siitä, millä tavalla mainostajan kannattaa tarjoamiamme palveluita hyödyntää ja omaan sisältömarkkinointiinsa yhdistää. Esimerkiksi asiakkaiden omat kanavat ja niiden tavoittavuus poikkeavat huomattavasti toisistaan.

Lisäksi on tärkeää tietää, kuinka paljon asiakkaalla on käytettävissään osaamista ja resursseja sisällön tuotantoon ja aktiivisuuteen omissa kanavissaan. Kutsumme tätä asiakkaan kantokyvyn arvioimiseksi. Kantokyvyllä on suuri merkitys, kun arvioimme ratkaisujemme sopivuutta.

Toisaalta on tärkeää tunnistaa, kuinka kiinnostavaa asiaa asiakkaalla on kohderyhmänsä näkökulmasta. Pelkkä toimialatuntemus ei tässä riitä. Saman alan mainostajat eroavat yllättävän paljon toisistaan. Kun ensimmäinen luottaa historiaan ja brändiinsä pitääkseen itsensä top-of-mindissa, niin samaan aikaan toinen on jo valinnut erottautumiseen vilkkaan Some-kommunikaation. Lähtökohdat luoda ja välittää kiinnostavaa sisältöä ovat aivan erilaiset.

Mediatalon on ymmärrettävä nämä erot osatakseen palvella asiakkaitaan.

Olemme viimeaikoina MTV:ssä arvioineet omia tuotteitamme ja palveluitamme sekä aiemmin tehtyjä toteutuksia eri tavoin, jotta jokainen MTV:ssä pystyisi jatkamaan yllä aloitettua keskustelua ammattitaidolla.

Joissain tapauksissa on varmasti paikallaan tarjota sitä perusasiaa eli mainosnäkyvyyttä, jolla asiakas varmistaa omalle sisältömarkkinoinnilleen tarvittavat kontaktit. Mutta uskomme, että monessa tapauksessa sähköisestä mediatalosta on sisältömarkkinointia tekevälle asiakkaallemme muutakin hyötyä.

Löytyy se sitten sisältöosaamisesta, reaaliajassa kerättävistä isoista yleisöstä tai mahdollisuudesta yhdistää MTV:n ja asiakkaan viestit.

Jouni Weckman

Kirjoittaja työskentelee MTV:n mediamyynnissä, mutta yrittää silti ymmärtää asiakkaan omien kanavien roolin.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme