Mediailmiöitä

Spottiblogi

Hämmentävät tavoittavuudet

Kirjoittaja: Taina Mecklin

Painetun lehden lukijamäärät laskevat kiihtyvällä vauhdilla. Viidessä vuodessa isoimpien sanomalehtien keskimääräinen lukijamäärä on laskenut yli viidenneksen, kymmenessä vuodessa lukijoita on huvennut lähes kolmannes. Suurimmat yleisaikakauslehdet ovat menettäneet lukijoita vielä ripeämmin, neljässä vuodessa neljänneksen.

Vastaavaan aikaan kaupallisella tv:llä menee hyvin.

Kaupallisten tv-kanavien tavoittavuus on pysynyt ennallaan viiden vuoden takaiseen verrattuna, toki kanaviakin on tullut lisää. Lisäksi keskikatsojamäärä parhaaseen katseluaikaan (klo 19-23) on noussut 14 prosentilla. MTV:n tavoittavuus on laskenut vain hieman.

Kun viisi vuotta sitten MTV:n mainosrahoitteiset kanavat tavoittivat 2,78 miljoonaa suomalaista päivässä tavoittavat ne nyt 2,7 miljoonaa. Mukana luvuissa on vain tv-ruudun kautta tapahtuva katselu kotitalouksissa. Jos lukuun lisättäisiin muiden laitteiden kautta tapahtuva katselu, olisi tavoittavuus vähintäänkin ennallaan.

Lehdet pyrkivät tuottamaan kahdesta eri lähteestä yhdistämällä viikkotavoittavuuslukuja.

Lukijamäärä-tutkimuksessa painetun lehden lukuihin (lukijoita keskimäärin per lehti) on lisätty ne suomalaiset, jotka eivät lue painettua lehteä, mutta käyttävät lehden tuottamaa sisältöä verkossa vähintään kerran viikossa: näköislehtiä tai verkkoversioita ja uutisportaalia (joiden sisältö poikkeaa painetusta). Online-lukijalukuja kalibroidaan TNS Metrixin viikkokävijämääräluvulla. Tuolla luvulla, jonka tiedetään tuottavan liian isoja eri kävijämääriä, johtuen yhä laajenevasta määrästä laitteita ja selaimia, joilla ihmiset kuluttavat sisältöjä.

Lehtien kokonaistavoittavuudet ovat siis suomeksi sanottuna liian suuret. Herää kysymys ovatko tavoittavuudet oikeasti kasvaneet vaan onko kyse virheellisen korjauskertoimen tuottamasta harhasta? Uusi TNS Metrix online-paneeli tuottanee jatkossa täsmällisempiä viikko- ja päiväkäyttäjämääriä. Jatkossa näemme toivottavasti realistisempia kokonaistavoittavuuksia.

http://blogit.mtv.fi/spottiblogi/files/2014/09/taina_mecklin_220px.jpg

Taina Mecklin

Kirjoittaja on MTV:n tutkimusjohtaja.

Lähteet: TNS ja Media Audit Finland KMT syksy 2013-kevät 2014 (ja S08-K09, S03-K04),

Finnpanel TV-mittaritutkimus, syyskuu 2013-elokuu 2014 (ja vastaavat 08-09)

MTV mainosrahoitteiset kanavat = MTV3, Sub, AVA, MTV Max, MTV Juniori, MTV Fakta

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme