Mediailmiöitä

Spottiblogi

Havaintoja syksyn verkkomediamarkkinasta

Tuttuja ja kovin muodikkaita teemoja tältä syksyltä; netin mobiilikäytön räjähdysmäinen kasvu, videomainonnan ja nettivideoiden katselun kasvaminen, ”data driven marketing” -ajattelu, RTB, sisältömarkkinointi, reaaliaikainen markkinointi jne.. itsekin mietin näitä päivittäin.

Sähköisen mediatalon tulevaisuuden, ja itse asiassa myös nykyisyyden, kannalta kaikki yllä olevat teemat ovat tärkeitä. Toisaalta on myös hienoa nähdä miten verkkomainonnan ns. perustekeminen on kehittynyt tämän syksyn aikana. Kyse on ikiaikaisesta keskustelusta verkon sopivuudesta brändimainonnan välineeksi.

Selviä ”brändikampanjoita” on ainakin mtv.fi -sivustolla selvästi aiempaa enemmän. Todetaan vielä epäselvyyksien välttämiseksi että lähtökohtaisesti kaiken markkinointiviestinnän rooli on nykyään taktinen, mutta ero tulospohjaisen verkkonäkyvyyden ja mm. visuaalisesti rikkaamman brändimainonnan välillä on kuitenkin selvä. Taustalla näen ainakin kolme eritasoista trendiä.

1)      Printin lukijamäärien jo pitkään kestänyt tasainen lasku

2)      Mainosratkaisuiden konseptointi, esim. IAB Rising Stars -formaatit Adformin mainostemplatet

3)      Verkkomainonnan kohdentamisteknologian kehittyminen

Printin lukijamäärien lasku on kaikkea muuta kuin uusi asia ja etenkin tämän vuoden mediamainonnan luvut puhuvat karua kieltä printtimainonnan eurojen valumisesta muihin mediaryhmiin. Netti lienee kuitenkin ehkä se kaikkein luonnollisin media johon panostuksia siirretään.

Rising Stars -formaattien ja Adformin mainostemplojen yleistyminen on kaiken kaikkiaan erinomainen asia. Näyttävän verkkomainonnan toteuttaminen ei ole ollut koskaan näin helppoa. Mainostajan kannalta kaikkein miellyttävintä on se että sama erikoistoteutus sopii hyvin todennäköisesti ”kaikkiin” merkittävimpiin kotimaisiin verkkomedioihin. Pitkässä juoksussa hyvin raskas sivustokohtainen mainosmateriaalien räätälöinti on vihdoin jäämässä siis historiaan. Muutama esimerkki Adformin mainoskonsepteista:

Syksyn kasvavana trendinä on myös kohderyhmäkaupan yleistyminen. Näyttää siltä, että demografiapohjaisesta kohderyhmäkaupasta on vihdoin muodostumassa yleisin verkkomainonnan ostotapa. Mainostajan kannalta on optimaalista kun yhteneväisten mainosmuotojen lisäksi myös mainonnan kohdennuskriteerit ovat samat eri medioilla.

Moderni blogikirjoitus on syytä päättää yhteenvetoon esimerkiksi mobiilinetin käytön kasvusta. Alla kuva mtv.fin selainmääristä tunneittain, eroteltuna desktop-, tablet- ja mobiilikäyttöön.  Panostamme MTV:llä luonnollisesti mobiilimainonnan kaupallistamiseen. Meillä on ollut jo parisen vuotta oma big data -hanke käynnissä ja RTB:ssä olemme pyörineet vuoden verran…

Hauskaa syksyä!

Pasi Raassina

Kirjoittaja vastaa MTV:n verkko- ja mobiilipalveluiden kaupallistamisesta.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme