Mediailmiöitä

Spottiblogi

Katsomon kestosuosikki Emmerdale jatkaa nousuaan

http://blogit.mtv.fi/spottiblogi/files/2013/02/emmerdalekatsomossa.jpg?w=300Jos sinulta kysyttäisiin "Mikä on Katsomon kolmanneksi suosituin sisältö?", tulisiko Emmerdale ensimmäisenä mieleen? Brittiläinen draamasarja keräsi viime vuonna huikeat 4,2 miljoonaa käynnistystä. Sarjan katselu Katsomossa on ollut alkuvuodesta vahvalla kasvu-uralla. Tammikuussa käynnistyksiä kertyi yli 800 000.

Äkkiseltään voisi kuvitella, että Suomessa vuodesta 1997 pyörinyt Emmerdale on "vain eläkeläisille". Televisiossa sarja profiloituukin vahvasti yli 45-vuotiaisiin. Sarja on kuitenkin Katsomosta löytänyt aivan uuden kohderyhmän ja profiloituu vahvasti 25-44-vuotiaisiin ja vahvemmin naisiin kuin TV:n puolella. Katsomo tuo selkeästi lisää peittoa TV-kampanjaan.

Nuoremmille kohderyhmille Katsomo ja muut netti-tv-palvelut ovat keskimääräistä useammin primääri väline TV-sisällön katsomiseen. Ohjelmaa Katsomosta katsovista neljännes (26 %) katsoo ohjelmaa ainoastaan Katsomosta, 73 % myös TV:stä. Emmerdalea Katsomon kautta katsovista joka viidennellä (21 %) ei ole TV:tä taloudessa. Emmerdalen kaltaisissa päivittäissaippuoissa Katsomo toimii pitkälti catch-up-palveluna, kun sarjaa ei ole ehtinyt katsoa TV:stä tai tallennus on unohtunut.

Allekirjoittanut on palannut äitiyslomalta, jonka aikana jäi Emmerdale-koukkuun :)

Vilma Elomaa

Tuotepäällikkö, Digitaaliset ratkaisut

(Lähteet: ComScore Dax; Interquest Oy, SPOT-profiilitutkimus; TV-mittaritutkimus, AdEdge 1.1-2.4.2012)

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme