Mediailmiöitä

Spottiblogi

Oodi TV-mainonnalle

Eilen Voitossa - Suomalaisen mainoselokuvakilpailun palkintogaalassa palkittiin viime vuoden parhaat TV-mainokset, niiden lahjakkaat ja kunnianhimoiset tekijät ja niitä vaatia osaavat markkinoijat. Onnea kaikille tunnustuksen saaneille, vuoden TV-mainostajalle McDonaldsille sekä vuoden tuotantoyhtiölle Motel Royalille!

Mainoskilpailut nauttivat markkinointialalla vaihtelevaa arvostusta. Mainonnan suunnittelijoiden ja tekijöiden keskuudessa niitä onosattu aina arvostaa. Tekijöiden ja toimistojen keskinäinen kilvoittelu nostaa töiden tasoa ja kasvattaa kunnianhimoa näyttää kaltaisilleen. Me markkinoijat sen sijaan suhtaudumme niihin joskus ristiriitaisesti. Olen itsenikin löytänyt toteamasta, että markkinoija, joka ei olisi silmääkään räpäyttämättä valmis vaihtamaan palkintoa kymmeneen uuteen asiakkaaseen, on väärissä hommissa.

Mainonnalla ja markkinoinnilla on meille aina välineellinen arvo. Tämän arvon ulosmittaamiseen TV-mainonta on omassa kastissaan. Sen todistaa kokemuksen ja havainnoinnin lisäksi lukematon määrä tutkimuksia. Se generoi eniten myyntiä, sen ROI on ylivoimaisin, se on keskeisessä roolissa niin tunnettuuden, harkinnan kuin lojaalisuuden luojana. Se on äärimmäisen vahva ase niin taktisen lyhyen kuin pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamisessa, kun sitä oikein käyttää.

Toimiva, tehokas, liiketoiminnan haluttuja mittareita liikauttava TV-mainonta ei nimittäin synny itsestään tai sattuman sanelemana. Se on äärimmäisen harvoin seurausta "hauskasta ideasta", joka saadaan myytyä mainostajalle. Se on lähes aina ja poikkeuksetta seurausta ammattimaisesta prosessista, jossa asiakkaan markkina- ja kilpailutilanne, businesshaaste, markkinoinnin kohde, potentiaalinen kohderyhmä, sen motiivit ja arvostukset tiivistetään vahvoiksi insighteiksi. Vasta näiden löydösten varaan rakentuu varsinainen luova suunnittelu. Kun vahvan luovan ratkaisun yhdistää tuotannolliseen arvoon, jonka näkemykselliset ohjaajat ja ammattimaiset tuotantoyhtiöt pystyvät kokonaisuuteen lisäämään, syntyy markkinointiviestintää, jonka hedelmiä ymmärretään arvostaa aina talousjohtajan papereissa asti.

Ei siis liene yllätys että useimmiten mainospalkinto gaaloissa palkitut; korkealla kunnianhimolla, näkemyksellisyydellä, periksiantamattomalla rohkeudella ja tinkimättömällä ammattitaidolla rakennetut TV-mainokset toteuttavat juuri tuota perimmäistä tarkoitustaan, tuottavat allekirjoittajalleen liiketoiminnallista arvoa, jota minkään muun markkinoinnin keinovalikon kautta ei ole saavutettavissa. Tarinan voima, liikkuva kuva, äänimaailma, suuri tunne, oivallus, nauru.. Ne tarjoavat ylivoimaisen mahdollisuuden alleviivata brandin viestiä tavalla joka pysäyttää, synnyttää tarvetta ja jakamista ja antaa syyn toimia. Toisin tai samalla tavalla kuin aikaisemmin. Tavoitteesta riippuen.

Eilen pokkasimme Voiton Grand Prix palkinnon CANAL+:n Leijonanmetsästäjät teollamme. Viime keväänä suomalainen lätkäkansa vaikuttui MTV MEDIA:n tavasta toteuttaa Jääkiekon MM kisat tavalla ja laajuudella, jota kukaan toimija ei tässä markkinassa ollut aikaisemmin tehnyt. Meillä oli näytön paikka ja Kaikki pelissä. Kansallistunteeseen vetoava markkinointiviestintä sai aikaan tarpeen, jota ei ennen ollut olemassa. Seurata Leijonien taistelua laajemmin kuin koskaan aikaisemmin kovimpien asiantuntijoiden ja selostajien seurassa. Maksullinen TV tarjonta tuli moneen suomalaiseen kotiin ensimmäistä kertaa. Nyt rakennamme tulevalle toukokuulle uutta MM-kisailmiötä kotikatsomoihin, kun ympärivuorokauden kisoja seuraava

MTV3 TOTAL aikoo vakuuttaa suomalaiset tänäkin keväänä. Ja koska meillä on taas tarpeen synnyttämisen eli markkinan kasvun rakennus edessä ja emootiotasolla Kaikki pelissä, on TV-mainonnalle taas ladattu keskeinen rooli näyttää voimansa. Luotto on kova!

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme