Mediailmiöitä

Spottiblogi

Kakkonen on ykkönen? 2nd Screenin ja sosiaalisen tv:n vuosi 2013

Hyppäsin vuoden alussa MTV:llä pestiin, jonka sisältöä olen saanut selitellä sukulaisille yhden jos toisenkin kerran: vastaamaan 2nd Screenistä, sosiaalisesta tv:stä ja kuluttajavuorovaikutuksesta (jos joku keksii, miten hirviötittelin voisi lyhentää, otan vastaan ehdotuksia).

Työkenttääni yritin hahmottaa heti vuoden alussa seuraavan kaavion avulla: 2nd Screen –lähestymistapa on enemmän alusta / teknologialähtöinen, sosiaalinen tv taas vuorovaikutukseen viittaava. Itse arjen työkielessä käytämme ensiksi mainittua termiä mobiilipalveluista ja jälkimmäistä sosiaalisesta mediasta tv-ohjelmien yhteydessä.

Sosiaalinen tv pöhisee

Maailmalla 2nd Screen ja sosiaalinen tv ovat olleet viime vuosien kuuma aihe. USA:ssa Nielsen osti jo vuosi sitten sosiaalisen tv:n analytiikkayritys Social Guiden ja lanseerasi viime kesänä ”Twitter TV ratingin” perinteisen tv-katsojaluvun rinnalle tavoitteena ymmärtää paremmin sosiaalisen median ja television yhteyttä. Myös tv-mainostajat Yhdysvalloissa ovat hypänneet rohkeasti mukaan Twitteriin erityisesti suurten live-tapahtumien yhteydessä ja näimme vuoden aikana klassikoksi muodostuneita menestyscaseja, kuten Oreon twiitin Suberbowlin aikana.

Myös Suomessa Twitter on viimeisen puolentoista vuoden aikana noussut ykköseksi tv-ohjelmien aikana käytävässä keskustelussa. Joku voisi muistuttaa, että palveluna Twitter vasta kolkuttelee mainstreamin portteja, mutta kuten tuore Kurion koostama sometrendit 2014 -raporttikin kertoo, some-palveluiden kenttä on entistä pirstaloituneempi ja Facebookin kaltaisia menestystarinoita tuskin enää nähdään. Markkinoijien kannattaa huomioida kohderyhmästä riippuen yhä useampi some-kanava ja esimerkiksi MM-kisojen aikana lähetetyt 138 000 #mmkisat-twiittiä, tai Julkkis Big Brotherin huikea 22 000 #bbsuomi-twiittiä yhtenä päivänä, puhuvat omaa kieltään Twitterin puolesta.

BB:n jälkeen tehty tutkimus sosiaalisen tv:n vaikutuksesta ohy-kumppaneiden kiinnostavuuteen oli meidän Social TV -putiikkimme näkökulmasta merkittävä. Sitoutuneet katsojat, jotka eivät vain katso ohjelmaa tv:stä, vaan myös keskustelevat siitä sosiaalisessa mediassa, kiinnostuvat myös ohy-kumppaneista enemmän. Tämä tarkoittaa entistä enemmän sosiaalisen tv:n panostuksia, katsojien osallistamista ja keskustelun aktivointia MTV:n ohjelmien ympärillä.

Pöhinän nostattamisessa MTV on Suomen paras ja vuonna 2014 tarjoamme mainostajille myös tätä osaamistamme ohy-kumppanuuksien yhteydessä. Oletko mainostaja ja kiinnostunut näkymään luontevalla tavalla osana tv-ohjelmakeskustelua tai saamaan omiin some-kanaviisi behind the scenes -sisältöä tv-kulisseista? Onnistuu.

Milloin se 2nd Screen oikein lyö läpi? 

2nd Screen -palveluiden suuresta tulevaisuudesta on maailmalla kohkattu jo pari vuotta, mutta edelleen tunnutaan junnaavan odottavassa tilanteessa: potentiaali nähdään ja tulevaisuuden visioita maalataan ahkerasti, mutta palveluiden aito yhteys tv-ohjelmiin ja sitä kautta aito katsojalle tuottama lisäarvo sekä ennen kaikkea riittävä ansainta puuttuvat.

Valonpilkahduksia on kuitenkin nähty jo Suomessakin. Julkkis Big Brotherin 2nd Screen -palvelu BB Syke ylitti kaikki odotukset ja löi meidät ällikällä keskimäärin 157 000 uniikilla viikkokävijällä. Sen ytimessä oli Katsojan valinta -toiminnallisuus, jonka avulla katsojat osallistuivat reaaliajassa suoriin BB-tv-lähetyksiin. Vivus.fin sponsoroima toiminnallisuus keräsi 52 000 osallistumista kuuden viikon aikana.

Itse uskon erillisten 2nd Screen -palveluiden menestyksen riippuvan täysin niiden oivaltavasta ja luontevasta yhteydestä itse tv-ohjelmien sisältöön. Toivoisin myös tv-ohjelmaformaattien kehittäjien ja käsikirjoittajien alkavan yhä enemmän miettimään tv-elämyksiä suoraan kahdelle screenille yhden sijaan. Mikäköhän se ykkösruutu nuoren kohderyhmän silmissä edes on?

2014 keväällä näemme 2nd Screen -palveluita ainakin Putouksessa ja uudessa Tähdet, tähdet -viihdeohjelmassa. Räätälöimme jatkuvasti kumppaneille uusia oivaltavia tapoja olla mukana sekä sosiaalisen tv:n että 2nd Screen -palveluiden puolella, josta tavoittaa ne sitoutuneimmat ja aktiivisimmat silmäparit.

MTV:n vuoden second screen / sosiaalinen tv -yllättäjät TOP 5

1) Big Brotherin 2nd Screen -palvelu BB Syke, parhaimmillaan 2,7 miljoonaa sivulatausta viikossa.

2) Jaa tv-hetki -pilotti, jossa ensimmäisenä maailmassa annettiin katsojille mahdollisuus jakaa tv-ohjelmasta reaaliajassa videoklippejä someen. Pilotti jatkuu Putouksessa 2014.

3) Viidakon tähtöset -meemikuva ”Nevahööd susta” levisi viraalisti kuin häkä, tavoittavuus Facebookissa yli 700 000

4) Sosiaalisen tv:n huippuluku Suomessa: 22 000 twiittiä #bbsuomi-hashtagilla 3.9. Vrt. esimerkiki #linnanjuhlat 6.12. 19 000 twiittiä.

Rentouttavaa Joulunaikaa kaikille somelaisille ja menestyksekästä Uutta Vuotta!

Mari Rasimus

Kirjoittaja on MTV:n 2nd Screenin, sosiaalisen tv:n ja kuluttajavuorovaikutuksen vastaava tuottaja, joka yrittää pysyä joululomalla pois somesta. Vähän voi silti aina twiitata @mariras.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme