Mediailmiöitä

Spottiblogi

Mitä OTT tarkoittaa MTV:lle?

Kirjoittaja: Lars Schulman

Aloitettuani helmikuussa MTV:n kuluttajaliiketoiminan johtajana, minulle kävi nopeasti selväksi että OTT, tuo lyhenneviidakon uudehko tulokas, tulisi nielemään ajankäytöstäni ja ajatuksistani merkittävän osan.

Olin aiemmissa kuluttajamyynnin ja markkinoinnin toimissani törmännyt lyhenteeseen vain etäisesti, ja päätin uudesta roolistani innostuneena katsoa googlesta, mitä OTT:lla olisi tarjota minulle uuteen rooliin ryhtyessäni.

Vapaasti Wikipediaa lainaten OTT:ssa (over the top) on kyse ”Internetin yli välitettävästä (TV) palvelusta, joka on jakelutavasta/sopimuksesta riippumatta käytettävissä pc:llä tai applikaation kautta mobiililaitteella, smart tv:llä, tai tv:hen kytketyllä älylaitteella”.

Ymmärsin, että kyse on MTV:lle merkittävästä mahdollisuudesta muuttaa tapaa, jolla suomalaiset voivat nauttia tuottamistamme elämyksistä juuri heidän haluamallaan tavalla. OTT ja uusi kuluttajateknologia mahdollistavat uusia tapoja tuottaa ja tuotteistaa, jaella sekä kuluttaa sisältöjä. OTT tarkoittaa siis muutosta, ajattelin.

Jos OTT täydellisesti muuttaa broadcasterin mahdollisuuksia jaella ja kaupallistaa sisältöjä niin, mikä tässä murroksessa on se vakio, jonka ympärille OTT:n mahdollisuus kietoutuu?

Uskon itse vahvasti, että vastaus on kuluttaja eli asiakas eli MTV:n näkökulmasta me suomalaiset. Sisällön digitalisoituminen on täydellisesti muuttanut tapaa, jolla kuuntelemme musiikkia, pelaamme pelejä, katsomme elokuvia ja televisiota.

Maailma on läpinäkyvä ja avoin eikä maantiede, jakelusopimukset tai toimiluvat enää rajoita meidän mahdollisuuksiamme päästä käsiksi haluamaamme sisältöön juuri silloin ja sillä tavalla kuin haluamme.

Suomalaiset (muiden kansalaisten tavoin) ovat uuden teknologian ja OTT:n tuoman mahdollisuuden suurimpia voittajia. MTV:n ainoa keino pärjätä tässä murroksessa on nostaa asiakas keskiöön ja luoda sisältöjä ja palveluja, joita suomalaiset kuluttavat, koska he rakastavat niitä ja fanittavat niitä. OTT tarkoittaa siis asiakaskeskeisyyttä ja fanittamista, ajattelin.

Opin siis nopeasti, että muutos ja asiakaskeskeisyys ovat uuden toimeni keskiössä, mutta vielä pitäisi ymmärtää, mitä tämä tarkoittaa käytännössä meille MTV:läisille? Miten luomme nahkamme ja uusiudumme? Miten pärjäämme, jos viitekehys OTT:n myötä on globaali, ja kilpailijat juonivat Suomi-neidon valloitusta kaukana Atlantin toisella puolella?

Vastaus on tässäkin suhteessa yksinkertainen. Kilpailussa tulee pärjäämään se, joka ymmärtää meitä suomalaisia parhaiten ja joka osaa kääntää tämän ymmärryksen palveluiksi ja elämyksiksi, joita suomalaiset rakastavat.

MTV:n pitkä suhde suomalaisiin on se voimavara, jonka pohjalta meidän MTV:llä pitää rakentaa tulevaisuuttamme. Voimme uusiutua ja luoda uutta nojaamalla siihen suhteeseen, joka meillä on suomalaisiin ja kumppaniverkostoomme. OTT tarkoittaa siis suomalaisten parasta tuntemusta, ajattelin.

Media-ala ja MTV ovat murroksessa. On käynnissä viihteen kulutuksen revoluutio, jonka selkein voittaja on kuluttaja. Yritysten ainoa tapa pärjätä on saada faneja tuotteilleen tai palveluilleen. Rohkeus johtaa muutosta, asiakaskeskeisyyden ymmärrys sekä paras suhde suomalaisiin ovat niitä perustuksia, jonka varaan me MTV:llä rakennamme uutta huomista.

http://spottiblogi.com/files/2015/08/Lars_Schulman_blog-200x300.jpg

Lars Schulman

Kirjoittaja on MTV:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme