Ilmiöt

Spottiblogi

Näin syntyi idea "Winter is Coming" -somehittiin

Kirjoittaja: Niina Aaltio

MTV Sport Talvimaraton on täysin uusi hiihtolajien ympärille rakennettu sisältökokonaisuus, jonka tunnettuutta ja kiinnostavuutta olemme lähteneet rakentamaan lähes nollasta. Kampanjaan liittyvä “Winter is Coming” -videoparodia päätähtenään Pekka Pouta kasvoi nopeasti somehitiksi niin Suomessa kuin ulkomailla.

Miten idea videoon syntyi?

Tiimimme suunnittelupöydällä oli samanaikaisesti markkinointimateriaali MTV Totalin C More -sarjatarjonnasta, johon lukeutuu myös Game of Thrones, sekä MTV Sport Talvimaraton -lanseeraus. Siinä luovuuden pallomeressä erilaiset aihiot löysivät toisensa - tällä kertaa Eddard Starkkin legendaarinen lause ”Winter is Coming” ja Säämies Kummelin legendaarisista sketseistä.

Siitä saimme idean: Kuka olisi uskottavampi kertomaan talven tulosta ja täyttämään Eddard Starkin suuret saappaat kuin aito säämies? Tiimimme tekemä toteutus puvustuksineen ja ennen kaikkea Pekka Poudan heittäytyminen tekivät lopputuloksesta paremman kuin osasin ikinä kuvitellakaan!

Tuloksia

MTV Totalin Facebookissa video on kerännyt jo 231 000 tykkäystä ja tavoittanut lähes 718 000 ihmistä. Päätavoite oli tunnettuuden kasvattaminen nuorien keskuudessa, mutta viraalivideon kautta ihmiset ovat löytäneet myös kampanjasivulle ja aina paketin ostamiseen asti.

Game of Thrones -viittauksineen video ylitti uutiskynnyksen myös kansainvälisissä medioissa. Esimerkiksi Mashable, The Poke, The Independent, Metro UK, TV Guide, Italiassa Zazoom ja Espanjassa Terra nostivat Pekka Poudan talvenjulistuksen uutisiksi.

Kiinassa video lähti leviämään jo 15.11.

http://spottiblogi.com/files/2015/11/winter-is-coming.jpg

Videon kansainvälinen julkisuus sai osaltaan huomiota myös kotimaisissa medioissa kuten NYT.fissä, YleX.fissä ja MTV.fissä.

Miksi "Winter is Coming" nousi hitiksi?

Sosiaalisessa mediassa oivaltavat, yksinkertaiset ja tuttuja asioita uudella tavalla yhdistävät ideat toimivat usein hyvin. Tässä tapauksessa aidon säämiehen ennustus ”Winter is Coming” ja fiktiivisen Eddard Starkin yhdistelmä tarjosi yllättävän ja hauskan näkökulman.

Onnistuimme huomioimaan tarinankerronnassa sosiaalisen median vahvuudet, liikkuvan kuvan roolin sekä kohderyhmän kiinnostukset. Pitkäjänteinen sisällöntuotanto ja panostus MTV:n sometileihin on kasvattanut meille aktiivisia yhteisöjä, joissa on ainutlaatuista voimaa luoda isoja, jopa kansainvälisiä somehittejä.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme