Ilmiöt

Spottiblogi

Mitä perinteinen yritysmaailma voi oppia startup-yrityksiltä?

Kirjoittaja: Lauri Ogawa

Olen saanut urani varrella oppia eri kokoisista ja eri markkinatilanteissa olevista yrityksistä sekä erilaisista yritys- ja johtamiskulttuureista. On tullut vastaan sekä kaverusten kesken perustettuja pöytälaatikkoyrityksiä, perinteikkäitä paikallisia perheyrityksiä että globaaleja monikansallisia megakorporaatioita, ja kaikkea näiden väliltä.

Läheisen katsauksen startup-maailmaan sain myös toimimalla tuottajana uudessa MTV:n Hybe-ohjelmassa, jossa kurkistetaan niin menestyneiden startup-toimijoiden kuin tulevien nousevien tähtien kulissien taakse. Ohjelmassa käsitellään mm. joukkorahoitusta, kansainvälisiä startup-tapahtumia, Pohjoismaisia uusia innovaatioita ja bisneksen tekemisen erilaisia reseptejä.

Mitä perinteiset yritykset voisivat oppia startupeilta?

Perinteisestihän isojen talojen pamput ovat vetäytyneet strategiapäivilleen Lapin virkistysmajoille, jossa on linjattu ja hakattu kiveen tulevien vuosien liiketoiminnallisten tavoitteiden sekä mittareiden askelmerkit. Kun matkan varrella sattuu odottamattomia käänteitä tai vastoinkäymisiä, luotetaan urheilumaailmasta tuttuun joukkueen pelikirjaan, jonka mukaan on määritelty mentävän järkkymättömästi seuraavat 3-5 vuotta - ellei päävalmentajaa päätetä vaihtaa kesken kauden.

Nykyajan startup-skene ja sen kulttuuri eroavat sikäli perinteisestä johtamis- ja toimeenpanomallista, että siellä voidaan tehdä ydinliiketoimintaan liittyviä strategisia muutoksia lähes lennossa, tarvittaessa viikoittain tai jopa päivittäin. Muutos ja reaktiivinen herkkyys voi joillekin olla jopa lähtökohta ja kilpailuetu.

Eräs mielenkiintoinen ominaispiirre menestyneiden startuppien toimintamalleja seuratessa on epäonnistumiseen kannustava yrityskulttuuri ja jatkuva uusien mahdollisuuksien tutkiminen sekä testaaminen käytännössä. Uusia, mahdollisesti vielä keskeneräisiä palveluita tai tuoteprototyyppejä tarjotaan suoraan todellisille asiakkaille ja kysytään, mitä mieltä he ovat. Tämä vaatii ainakin rohkeutta ja asiakaskeskeistä asennetta, ydinbisnestä unohtamatta.

Useimmiten startuppeja perustavia ja erityisesti menestyviä toimijoita yhdistää polttava intohimo toteuttaa unelma tai visio, jonka he haluavat ja kykenevät jakamaan muiden kanssa. Tämä on kuin loputon voimavara, joka kantaa läpi vaikeiden aikojen ja saa pienetkin edistysaskeleet tuntumaan isoilta voitoilta, joita juhlistetaan räiskyvästi koko possen kesken.

Olin hiljattain Tukholmassa Bonnier-konsernin järjestämässä #GRID15 -seminaarissa, jossa saatiin kuulla ja jakaa erilasia ideoita, tarinoita sekä inspiraatioita.

Uusien start-up hankkeiden pääomasijoittajana, Not For Sale -organisaation vetäjänä, San Franciscon yliopiston etiikan professorina sekä journalistina toimiva moniottelija David Batstone (kuvassa) kertoi kiehtovasta #REBBL-konseptista, jonka lähtökohtana oli auttaa humanitäärisistä ja yhteiskunnallisista syistä Amazonin joen varrella asuvia köyhiä kyläläisiä, jotka olisivat menettämässä metsien raivausten vuoksi kotinsa sekä elantonsa. Lähtökohta oli hyvin haastava, sillä perinteiset kapitalistiset sijoittajat eivät näe mitään kiinnostavaa tai potentiaalia tällaisissa hankkeissa, jotka jäävät hyväntekeväisyysjärjestöjen avunkeräystuottojen varaan.

Batstone joukkoineen käänsi kuitenkin näkökulman päälaelleen järjestämällä workshopin eri toimialojen huippuosaajien kanssa ratkaistakseen yhdessä ongelman. Lopputuloksena onnistuttiin luomaan uniikki bisneskonsepti harvinaisen alueelta löytyvän ja monia terveysvaikutteita sisältävien teenlehtien jalostamisesta pullotettaviksi juomiksi. Uniikin REBBL-brändin taustalla on aito tarina Amazonin alueen ekosysteemin vaalimisesta ja alkuperäisväestön auttamisesta työllistämisen kautta. Näin kaikki voittivat ja olivat tyytyväisiä - myös sijoittajat ja bisnesenkelit. (Video esityksestä on katsottavissa täältä.)

Uuden ajan startup-yritykset voivat oikeiden palasten loksahtaessa kohdalleen haastaa perinteistä ajattelua sekä tapaa toimia kullakin toimialalla, kasvaa globaalissa kuluttajalähtöisessä markkinassa ja ampaista hetkessä korkealle menestyneiden tähtien joukkoon, jopa isojen perinteisten pelurien rinnalle ja ohi.

Kaiken taustalla on se intohimon roihu, usko omaan tekemiseen ja kenties hieman epäsuomalainen can do -asenne. Perinteiset toimijat ottavat tällä hetkellä oppia startup-maailman menestyskeisseistä sekä ennen kaikkea yrityskulttuurista, joka kannustaa out of the box -ajatteluun, kyseenalaistaa näin-on-aina-tehty-ennekin -ajattelua, auttaa ajattelemaan asioita laajemmin ison kuvan näkemiseksi ja sitouttaa parhaimmillaan työntekijät yrityksen yhteisiin tavoitteisiin.

Lopulta kuitenkin niin startup kuin perinteinen yritys on juuri niin hyvä kuin miten heidän asiakaskuntansa äänestää mobiililaitteillaan, ajallaan, jaloillaan tai kukkaroillaan. Ja se näkyy kullakin niin analytiikoissa kuin viivan alla.

http://spottiblogi.com/files/2015/09/LauriOgawa-241x300.jpg

Lauri Ogawa

Kirjoittaja on vastaava ohjelmatuottaja MTV:llä.

Hybe-ohjelma alkaa MTV3-kanavalla keskiviikkona 23.9. klo 23.10 ja pikauusinnat esitetään Sub ja AVA -kanavilla. Kaikki jaksot on katsottavissa myös MTV Katsomo -palvelussa.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme