Kirjoittaja: Jani Halme

MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko ja Sanomien kaupallinen johtaja Antti Järvinen kehumassa Hyvän hiilloksen illassa.

Viime viikon omaperäisin yritystapahtuma oli Hyvän hiilloksen ilta. Stand up -tapahtumistaan kuulussa On the Rocksissa kuultiin maamme eturivin yritysjohtajia ja yhteiskunnallisia päättäjiä oudossa tilanteessa: kehumassa pahinta kilpailijaansa. Käänteinen roasting ei jäänyt tapahtumapaikan täyttäneen BtoB-väen omaksi porinaksi, vaan tempauksen kantavasta ideasta napattiin kiinni niin Twitterissä, radio-ohjelmissa kuin aamutelevisiossakin.

Olemme mykistyneitä siitä rohkeudesta, jolla kaikki kymmenen ihmistä eli viisi paria kehuivat kilpailijaansa, heidän näkemyksiään, tekoja ja tapaa toimia. Yleisössä moni kuulija oli sitä mieltä, että jokainen heistä oli valmistautunut erittäin hyvin tuohon outoon tilanteeseen. Näin varmasti olikin. Joskaan emme usko heidän tarvinneen juurikaan puheitaan treenata: he tunsivat kilpailijansa jo ennakkoon niin hyvin, ettei sen hyvien puolien esiin kaivaminen vaatinut kuin vähän arkirohkeutta.

Jokainen Hyvän hiilloksen illassa puhunut vaikuttaja on oman alansa huippu. He ovat saavuttaneet asemansa myös sen vuoksi, etteivät ole hukanneet energiaansa kilpailijoidensa vähättelyyn. Demonisoinnin ja autopilottipilkan sijaan kannattaa listata kilpakumppanin hyvät puolet. Mielellään sellaiset, joista on itse hivenen kateellinen. Näin hahmottaa paremmin ne kohdat, joissa omassa toiminnassaan on kirimisen varaa. Niihin keskittymällä tekee parempaa jälkeä ja miellyttävämpää tulosta.

Kilpailijan kehuminen on tärkeää. Sillä asenteella kun tekee parempaa businesta.

Jani Halme, Samuli Harjunpää ja Anssi Järvinen

Hyvän hiilloksen illan ideoijat

Tilaisuus tuotettiin MTV:n, ToinenPHD:n, OMD:n ja Ainoa Resolutionin voimin.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme