Ilmiöt

Spottiblogi

Mikä mullistaa videomuotoisen tarinankerronnan?

Kirjoittaja: Jari Lähdevuori, Kurio

Viikko sitten MTV meni Snapchattiin. Tiedättehän, sinne katoavien nakukuvien ihmemaahan.

Sinne, missä liki kolmannes kotimaan 15-20-vuotiaista oli jo vuoden taitteessa. Missä brändit maksavat satojatuhansia mainospaikoista. Missä on yhtä lailla imua kuin Facebookissa liki kymmenen (!) vuotta sitten.

Ja miksi Maikkari ei olisi mennyt – kyllähän Pöllölaaksossa riittää paljastettavaa. Paitsi että kyseessä on hieno yksittäinen avaus ajassa elävältä talolta, se on myös konkreettinen osoitus videomuotoisen tarinankerronnan kehityssuunnasta. Tai pikemminkin kahdesta keskeisimmästä sellaisesta.

Liikkuva kuva on nopeammassa liikkeessä kuin koskaan aiemmin: yhtäältä muutosta draivaa videon tuottajien määrän kasvu, toisaalta tuotannon reaaliaikaistuminen (ks. MTV White Paper 002/015).

Videomuotoinen tarinankerronta on perinteisesti ollut verrattain pienten – vähintäänkin rajattujen – ammattitaitoisten tiimien näpeissä. Elokuvien, tv-sarjojen, uutisten, mainosten ja dokkarien tekeminen on vaatinut kouluttautumista ja kokemuksen kautta kertynyttä osaamista, jotta ne ovat voineet saavuttaa tietyn laatutason, jota suuri yleisö on oppinut odottamaan.

Nyt tämä leikkikenttä on avautunut suurelle yleisölle itselleen.

Siinä missä takavuosien lomavideot ja muut kotivideotuotannot ovat jääneet pienen piirin illanviettojen iloksi, meillä on nyt alati kasvava amatöörikuvaajien joukko, jotka tavoittavat parhaimmillaan miljoonia silmäpareja omilla julkaisuillaan YouTuben, Facebookin ja muiden avulla. Muutosta voi osuvasti verrata tekstimuotoisen tarinankerronnan demokratisoitumiseen siirryttäessä Gutenbergin perinnöstä Googlen ja kumppaneiden tarjoamien blogialustojen nousukauteen.

Toinen liikkuvaa kuvaa mullistava trendi on tarinankerronnan tuleminen tähän hetkeen. Isoimmat produktiot vievät edelleen toki vuosia, mutta niiden osuus kaikesta videotuotannosta muuttuu suhteessa marginaaliseksi reaaliaikaisen videon räjähdysmäisen kasvun myötä.

Tämän vuoden kiinnostavimpiin some-kanaviin kuuluvat Snapchat, Meerkat ja Periscope ovat poistaneet tuotantoputkesta editointivaiheen lähes tyystin. Kuvaamisen ja jakelun välissä on yksi klikkaus – jos sitäkään.

Yhdessä nämä trendit näkyvät esimerkiksi edellä mainitulla MTV:n Snapchat-tilillä, jossa kirjava joukko tarinankertojia elää Pöllölaakson kertomusta toteen silmiemme edessä, reaaliaikaisesti. Ketkä kertovat teidän tarinaanne?

Mihin tarinankerronta ja liikkuva kuva ovat menossa? Syvenny aiheeseen Tarinankerronta ja liikkuva kuva.

Jari Lähdevuori, Kurio

Kirjoittaja on sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurion perustaja ja luova johtaja.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme