Mediamarkkina

Spottiblogi

Neljä näkymää TV-markkinaan – kuka voittaa murroksessa?

Liikkuvan kuvan katselutottumukset ovat murroksessa, mikä vaikuttaa asteittain koko perinteisen TV-toimialan perusteisiin. Listasin neljä näkymää ja muutosta, jotka vaikuttavat eniten TV-markkinaan.

1. Digitaalinen katselu kasvaa

Liikkuvan kuvan katselun muutoksessa tärkeimmät tekijät ovat tarjonnan lisääntyminen ja päätelaitekirjon monipuolistuminen. TV-toimialan sisällä puhutaan yhä enemmän ns. Total Video -ajattelutavasta, jonka voi hyvin tiivistää kuluttajalähtöiseksi tavaksi jakaa videosisältöä.

Total Video -ajattelun keskiössä kaikki jakelukanavat ovat samanarvoisia, ja media antaa kuluttajan itse päättää koska ja miten sisällön kuluttaa. Mitä vapaammin sisältöä jaetaan, sen enemmän digitaalinen katselu ja samalla myös kokonaiskatselu kasvaa. 

Mainostajalle katseluvaihtoehtojen monipuolistuminen merkitsee yksinkertaisesti sitä, että videokampanja kannattaa laajentaa tavoittavuuden ylläpitämiseksi lineaarisen TV:n ulkopuolelle. Esimerkiksi Katsomo tuo jo pienillä kontaktimäärillä lisäpeittoa TV-kampanjoihin.

Samaan aikaan, digitaalisuuden rinnalla, vahvistuu tulevina vuosina perinteisen TV:n merkitys markkinointiviestinnän kanavana entisestään, sillä yhä harvempi media tavoittaa suuria massoja yhdellä kerralla. 

2. Data jalostaa myös TV-markkinaa

Katselun digitalisoituminen tuo datan myös TV-markkinaan. Esimerkiksi tällä hetkellä MTV:n tv-kanavien suoratoistopalvelua käynnistetään noin 400 000 kertaa kuukausittain MTV Katsomossa. Lisääntyvä datan määrä tuo uusia vaihtoehtoja liikkuvan kuvan mainontaan. Perinteiset ns. tavoittavuuskampanjat saavat rinnalleen entistä useammin taktista retargeting-näkyvyyttä tai jatkuvan näkyvyyden kampanjoita hyvin tarkkoihin kohderyhmiin.

3. Kilpailu kiristyy

Tämä on lähtökohtaisesti itsestään selvää, mutta kuitenkin tärkeää huomioida. TV- ja netti-tv-kanavien määrä kasvaa jatkuvasti. Osa palveluista on kuluttajamaksullista ja osa mainosrahoitteisia. Lisäksi some-kanavat pullistelevat videosisältöä. 

TV-talot ovat markkinoineet omia VOD-palveluita jo pitkään mm. laadukkaana mediaympäristönä, perustellusti. Myös tässä segmentissä kilpailu kuluttajien ajasta on entistä tiukempaa mm. Netflixin, Amazonin, HBO:n ja Viaplayn kaltaisten toimijoiden kautta.

4. Päätelaitteiden määrä kasvaa entisestään

Ensimmäinen iPad lanseerattiin vuonna 2010. Kyllä, ainoastaan reilut kuusi vuotta sitten. Erilaisia Android-laitteita on yli 20 000. Mobiili-, äly-tv-applikaatiot ym. tarjoavat lukemattomia mahdollisuuksia liikkuvan kuvan katsomiseen.

Total Video -ajattelutavan omaksuminen tarkoittaa entistä enemmän teknisiä vaateita TV-yhtiöille. Tekninen toimivuus korostuu kaikessa videosisällön käytöstä, mutta on kaikkein kriittisintä lyhyessä videosisällössä. Moderni kuluttaja ei halua nähdä liikaa vaivaa sisällön käyttämiseksi.

Jälkikirjoitus: Kuka voittaa murroksessa?

Liikkuvan kuvan kokonaiskatseluminuutit kasvavat, kun tarjonta lisääntyy ja päätelaitekirjo monipuolistuu. Vaikka katselutrendin muutos ”perinteisestä TV:stä” muihin päätelaitteisiin ja kanaviin on selkeä, edustaa lineaarinen TV yhä noin 80 % kokonaiskatselusta Suomessa. Iso-Britanniassa vielä yli 40 % nuoremman kohderyhmän eli 15-34-vuotiaiden videosisällön katselusta tapahtuu lineaarissa.

Oikeastaan kaikki vertailu ”vanhan TV:n” ja ”uuden TV:n” paremmuudesta on turhaa. Antaa kuluttajan päättää, koska ja miten hän haluaa sisällön kuluttaa. Kuten Veikko Vennamo sanoi: ”Kyllä kansa tietää”.

Tulevien vuosien voittajia TV-toimialla ovatkin ne mediat, jotka onnistuvat sekä ikkunoimaan että ilmiöittämään sisällöt monikanavaisesti ja kuluttajalähtöisesti.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme