Mediailmiöitä

Spottiblogi

Sosiaalinen TV arkipäiväistyi – ja on nyt kiinnostavampi kuin koskaan

Termi social TV (tai sosiaalinen TV) oli joitakin vuosia ihmisten huulilla, mutta enää siitä ei kuule paljonkaan puhuttavan. Sosiaalisen median käyttö ja tarjolla olevien palveluiden sosiaalinen ulottuvuus ovat niin arkipäiväistyneet, ettei niistä tarvitse erikseen mainita.

TV-ohjelmissa on aina ollut sosiaalinen ulottuvuus, niitä on katsottu yhdessä perheen kanssa ja niistä on puhuttu välitunneilla ja työpaikkojen kahvipöydissä. Tänään keskustelun foorumit ovat moninaisempia ja samoin sen kattavuus on aiempaa referenssiryhmää laajempi. Yhdellä twiitillä voit saada kiinni satoja tai tuhansia ihmisiä, tai WhatsApp-viestisi kaveriporukan yhteisessä ryhmässä voi saada aikaan melkoisen vaikutuksen.

Omassa kaveripiirissäni huomasin innostuksen jutella ohjelmista muutenkin kuin face to face ensimmäistä kertaa Ylen Satuhäiden kultakaudella jokunen vuosi sitten, jolloin eräs Facebook-kavereistani julkaisi joka viikko virallisen Satixet-keskusteluketjun. Yhden Facebook-päivityksen alla saattoi olla satoja kommentteja liittyen päivän jaksoon. Sama malli näyttää toimivan monien ohjelmien osalta edelleen.

Twitter on pitkään ollut merkittävässä roolissa TV-ohjelmiin liittyvän keskustelun areenana, ja monissa ohjelmissa nostetaan myös valikoituja twiittejä ruutuun lähetyksen aikana. Parhaimmillaan tämä toimii Putouksen, Posseen tai Tanssii tähtien kanssa tyyppisten suorien lähetysten kanssa, jolloin katsoja pystyy täysin livenä osallistumaan ja kokemaan saman kuin sadattuhannet muut. Toki myös reality ja lifestyle kuten esimerkiksi Ensitreffit alttarilla tai Nelosen Temptation Island Suomi herättävät valtavasti tunteita.

Kokemus onkin avainsana tässä kaikessa. Viihde on parhaimmillaan paljon muuta kuin vain TV-ohjelma, se on ilmiö, elämys, johon halutaan osallistua ja joka halutaan kokea yhdessä ystävien ja muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa. Se elää jopa pääosin muualla kuin perinteisessä TV-ruudussa. Ilmiöiden sosiaalinen elementti voi sisältää spekulaatioita tulevasta, kilpailijoiden kannustustusta tai dissausta, ja monen katsojan kohdalla osallistuminen ja ajatusten jakaminen rikastaa kokemusta ja saa heidät tuntemaan itsensä osallisiksi ilmiössä.

Kiinnostavaa sosiaalisen katselun markkinassa on tällä hetkellä esimerkiksi se, miten Facebook Watch tulee vaikuttamaan TV-sisältöjen kulutukseen ja niistä keskustelemiseen. Tuleeko Watchista globaali ”Satixet-keskusteluketju”, ja mikä on kommentoinnin rooli, kun kaikkien käyttäjien katselu ei ole yhtäaikaista?

Social TV terminä on ehkä bygones, mutta ilmiönä katsomisen sosiaalisuus on varmasti vain kasvussa. Iso osa katselusta ei myöskään ole enää lineaarista tai aikaan sidottua, vaan kulutus monimuotoistuu, jolloin perinteinen tapa keskustella sisällöistä vanhentuu. Tämä vaatii uudenlaista ajattelua myös meiltä mediataloilta. Kuinka voimme tukea ja mahdollistaa sisältöjen kulutuksen yhteisöllisyyttä ja jakamista, ja miten saamme kohdeyleisömme kokemaan osallisuuden tunnetta parhaalla mahdollisella tavalla?

Jos TV-katselun sosiaalinen ulottuvuus kiinnostaa, seuraa esimerkiksi Instagramissa hashtagia #salkkarit, jonka alta löytyy paljon käyttäjien itsensä tuottamaa fanimateriaalia. Tai osallistu syksyn aikana Twitterissä keskusteluun hashtagillä #mtvposse tai #ensitreffitalttarilla ja katso, mitä mieltä muut ovat uusimmasta jaksosta.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot