Mainonta

Spottiblogi

Tee vaikuttavaa markkinointia, hyödynnä oikeat hetket mainonnalle

Mainonnan vaikuttavuuden kannalta on tärkeää tunnistaa ne hetket ja tilanteet, jolloin olemme mainonnalle vastaanottavaisempia. Ihmisten oma kokemus on, että paras hetki vuorokaudesta mainonnalle on illalla.

Milloin mainonta kiinnostaa, milloin se ärsyttää? 

Oikea hetki ja konteksti mainonnalle on data-aikakauden markkinoinnin kulmakiviä. Oikean kontekstin tunnistamiseen liittyvät kohdentamiskeinot, kuten natiivimainonta ja moment marketing, kasvattavatkin suosiotaan markkinoinnissa tällä hetkellä.

Oman tutkimuksemme mukaan ihmiset haluavat nähdä mainontaa,

  • kun heillä on aikaa
  • kun mainonta sopii kontekstiin
  • kun mainonta tukee tiedon hakua ja ostamista

Mainonta sitä vastoin ärsyttää, jos se häiritsee tai hidastaa käynnissä olevaa muuta toimintaa. Kiireen tunne vielä vahvistaa negatiivista kokemusta.

Neuromenetelmät ovat osoittaneet, että meillä kaikilla on hyvin tehokas sisäinen "ad blocker-suodatin", joka pyrkii ohittamaan meille turhat ja häiritsevät viestit.

Paras hetki mainonnalle on illalla

Ihmisten oma kokemus on, että paras hetki vuorokaudesta mainonnalle on illalla. Tätä tukee myös verkko-ostamiseen ja hakuihin liittyvä analytiikka, joka osoittaa, että olemme silloin aktiivisimpia.

Myös medioiden päällekkäiskäyttö on illalla suurinta, jolloin perinteisellä medialla nähdään usein välittömiä vaikutuksia hauissa, sosiaalisessa mediassa ja myynnissä.

Toimialoissa on eroa – lataa oman toimialasi tulokset

Illan merkitys mainonnan vaikuttavuuden kannalta korostuu erityisesti toimialoissa, joissa ostoprosessiin liittyy haaveilua ja inspiroitumista. Tällaisia toimialoja ovat esim. matkailu, kotiin, sisustamiseen ja ulkonäköön liittyvät alat.

Päivällä taas kiinnostaa mainonta niistä asioista, jotka ovat päivällä ajankohtaisia, kuten ravintolapalvelut ja finanssi-ala. Aamulla elintarvikkeisiin ja terveyteen liittyvä mainonta puhuttelee muita toimialoja enemmän.

Media toimii parhaiten silloin, kun se tavoittaa kohderyhmän. Vaikuttavuutta voidaan lisätä kohdentamalla mainonta hetkiin, jolloin ihminen on vastaanottavaisin mainonnalle ja hetkiin, jotka tukevat osto- tai harkintaprosessia.

Lähteet:

Nepa Insight Oy: Markkinoinnin tracking, 1-5/2018

The Coalition for Better Ads; Better Ads Standards tutkimus

Neuro-Insight, march 30, 2017, Heather Andrew, While Technology Changes, The Brain Remains The Same

Paytrail verkkokaupan tilastot

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme