Tunnettuus - menestyvän ja tehokkaan markkinoinnin tärkein mittari

”Elämme kovia aikoja” -sanoi Isä Nitro, vuoden 2017 yksi Putous-hahmoista. Jos uutisia seuratessa tuntuu siltä, että erot sektorilla kuin sektorilla vahvimpien ja heikompien välillä ovat kasvaneet, niin sama tuntuu toistuvan myös markkinoinnissa.

Samaan aikaan kun osa pohtii koneälyn ja automaation värittämää lähitulevaisuutta, osa ei tiedä oman yrityksensä tai tuotteensa tunnettuutta - saati mitä mieltä asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat yrityksestä tai sen tarjoomasta ovat.

Ryntäsimme vuosituhannen vaihteessa sokeasti kohti bannerimainontaa täysin ymmärtämättä, mistä oikeasti on kyse. Sama ilmiö on näkymässä nyt kohdentamisen aikakaudella sosiaalisen median tuomien mainosmuotojen voimakkaan kasvun saattelemana. Sokea usko taikatemppuihin ilman selvästi muodostettua tavoitetta ja päämäärätietoista (sekä pitkäjänteistä) tekemistä on huono ja vaarallinen kombinaatio. Somessa ollaan monesti siksi, että "siellä nyt pitää olla" tai "kun kaikkihan siellä nyt ovat".

Tärkein mittari on tunnettuus

Uskallan väittää, että menestyvän ja tehokkaan markkinoinnin tärkein mittari on edelleen tunnettuus. Asiakkaat eivät voi ostaa tuotetta tai palvelua, jota eivät tiedä tai tunne. Moni tuote ei myöskään ole sellainen, jota ostetaan siltä samalta istumalta, vaan mielessä pitää olla silloin kun tarve syntyy. Vaihtoehtoisesti pitää jopa pystyä herättämään tarve ja ohjata oman tarjoaman piiriin. Kysymykset kuten: "Tietääkö meistä kukaan?" ja "Mitä he meistä ajattelevat?" tulisivat olla jokaisen yrittäjän ja myynnistä vastaavan mielissä. Tämä on asia joka kannattaa myös aidosti selvittää, jos vain mahdollista.

Mainospanostuksia siirretään takaisin massamedioihin

Ongelmamme ei siis ole se, että emme tekisi tarpeeksi hyviä tuotteita tai tuottaisi arvokkaaksi koettuja palveluita. Luotamme edelleen liian sokeasti siihen, että asiakkaat kyllä löytävät meidät ja tuotteemme sekä ymmärtävät, miksi meidät kannattaa valita.

Maailmalla on jo nähty, miten suuret mainostajat allokoivat mediarahojaan kasvavissa määrin laajan peiton massamedioihin.  Mainospanostuksia vedetään takaisin pelkästä kohdentamisesta ja puhtaasti aktivoivasta tekemisestä esimerkiksi somesta ja digistä perinteisiin kanaviin kuten TV.

Näin on, koska lyhyen aikavälin myynnin kasvupiikit eivät pitkässä juoksussa pärjää vertailussa pitkäjänteisen ja myös brändillistä tekemistä sisältävän markkinoinnin kanssa. Tämä tekeminen tarvitsee usein kaverikseen myös siihen sopivat mediat. Kommunikointi kanavissa, jossa tavoitetaan pääsääntöisesti olemassa oleva asiakaskunta, ei myöskään aikaan saa parasta kasvua. Ja kasvuahan me yhdessä haluamme.

Asiakaskunnan supistuessa markkinoinnin tekeminen on kenties ollut liian kapeaa eivätkä panostukset tunnettuuteen ole olleet riittäviä. Tällöin ollaan isojen kysymysten äärellä – mitäs nyt tehdään?

On elinehto tavoittaa laajasti uusia asiakkaita

Mainostajalle on tärkeää varmistaa se, että asiakkaat ja etenkin potentialiset asiakkaat tietävät yrityksen olemassa olosta ja mieltävät sen niin kuin yritys ansaitsee tulla mielletyksi (teot ja sanat kohtaavat). Tällöin ostopäätöksen koittaessa he valitsevat todennäköisemmin tämän tutun vaihtoehdon. Tämän odotusarvon rakentaminen onnistuu edelleen parhaiten medioissa, joilla on korkea tavoittavuus sekä kyky rakentaa tunnettuutta, herättää tarpeita ja varmistaa viestin läpimeno.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme