Mainonta

Spottiblogi

Vierasblogi: Voitto palkitsi jälleen Suomen parhaimmat mainosfilmit

Torstaina 8.3. juhlittiin Voitto-kilpailun palkintojenjaon merkeissä, kun vuoden 2017 parhaat mainoselokuvat ja niiden tekijät saivat palkintonsa. Minulla oli kunnia olla mukana tuomaristossa ja edustaa Voitto-kilpailun pääyhteistyökumppani Screenforcea.

Olin mukana myös viime vuoden tuomaristossa, ja tänä vuonna kilpailuun osallistuneissa filmeissä oli vuodessa tapahtunut suuri muutos. Tuomaristolla oli todella vaikeaa löytää ne kaikkein parhaimmat spotit, ja varsinkin ensimmäisellä äänestyskierroksella äänille tuli reilusti hajontaa.

Tarina palasi mainoksiin

Suurin yksittäinen muutos aiempiin vuosiin oli käsikirjoituksen painoarvo ja tarinankerronnan lisääntynyt käyttö. Jipii! Kuinka monta vuotta olemmekaan kaivanneet tarinaa mainoksiin, jotta television vahvuudet brändinrakennuksessa pääsevät oikeuksiinsa?

Kaikissa kilpailusarjoissa – yleisessä, yhteiskunnallisessa, internet-sarjassa ja KPS-sarjassa – esiin nousi huomattava määrä tarinaan ja käsikirjoitukseen pohjautuvia upeita spotteja. (Efekti-sarja ei tähän kuulu, mutta siinä palkittiinkin ihan muista ansioista.)

Ajatelkaa vaikka seuraavia palkittuja spotteja: Veikkaus/Nalleretki. Elisa/Pidetään yhtä. Oikotie/Kun aika on -sarjat. C More -lanseeraussarja, joka vei Grand Prix’n. Kaikissa on hyvin kirjoitettu tarina, joka tukee brändiä joskus hyvinkin yllättävästä kulmasta.

Valtava budjetti ei pelasta huonoa ideaa

Kisaentryissä oli myös paljon niitä, joissa hyvä käsikirjoitus ei ollut saanut arvoistaan tuotantoa. Samoin niitä, joissa oli käytetty huonoon ideaan valtava budjetti ja tehty iso tuotanto, jossa ei idea kuitenkaan kantanut. Baaritiskikeskusteluissa nousi esiin myös se, miten Suomeen tarvittaisiin kovempaa tasoa leikkaukseen, jotta saataisiin parasta esiin silläkin puolella.

Ilo nähdä rohkeita toteutuksia

Kaiken kaikkiaan nostan hattua Suomen mainosmaailmalle – niin mainostajille, mainostoimistoille, tuotantoyhtiöille kuin muillekin tuotantoihin vaikuttaneille! Suunta on erinomaisen oikea, ja on ilo nähdä rohkeita toteutuksia hyvin tehtyinä ja brändiä tukevina.

Oli taas ilo olla mukana.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme