Liikkuvan kuvan -tutkimus 2014: Katselutavat monipuolistuvat

MTV on toteuttanut tutkimusta suomalaisten liikkuvan kuvan käytöstä vuodesta 2007 lähtien. Tässä artikkelissa verrataan tuloksia joulukuulta 2011 joulukuuhun 2014. 

Miten liikkuvan kuvan käyttötavat ovat muuttuneet?

Neljän vuoden aikana tv:n päivittäinen katselu on hieman vähentynyt, viikoittain tv tavoittaa entiseen tapaan. Tulos on linjassa Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen kanssa.

Tallennekatselu kiinteiltä laitteilta on puolestaan vähentynyt ja verkkotallennepalvelujen käyttö on tullut uutena katselutapana mukaan.

Yllättävää ei myöskään ole, että videokirjastot ja tilausvideopalvelut ovat korvanneet dvd:n käyttöä.

Miten ajankäyttö jakautuu liikkuvan kuvan parissa?

Liikkuvan kuvan parissa käytetään kaikkiaan yhtä paljon aikaa kuin neljä vuotta sitten, lähes kolme tuntia päivässä. Live-tv:n katselun osuus on hieman laskenut, mutta valtaosa on edelleen sitä.

Tallennekatselu on kaikkiaan samalla tasolla kuin aiemmin, vai tallennekäytännöt ovat hieman muuttuneet.  

Online-videon (netti-tv ja klipit) parissa käytetty aika on kasvanut yllättävän vähän, kymmenisen prosenttia, ja kasvu on tullut yli 35-vuotiaista.

Sen sijaan Netflix ja muut vastaavat lohkaisevat nyt kuutisen prosenttia liikkuvan kuvan parissa käytetystä ajasta ja kasvua tulee etenkin alle 35-vuotiaiden joukosta. 

Second Screen ja liikkuva kuva

Älypuhelinten ja etenkin tablettien määrä Suomessa on kasvanut selvästi viime vuoden aikana. Sen sijaan ns. second screen -käyttö ei ole vuoden aikana merkittävästi kasvanut.

Alle 35-vuotiaista 38 % käyttää toista näyttöä usein tai aina kun katsoo tv:tä. Yleisintä tekemistä on uutissivustojen tai muiden nettisaittien selailu tai kavereiden kanssa kommunikointi. Vajaa kolmannes hakee lisätietoja ja vajaa viidennes suunnittelee samalla hankintoja.

Miten liikkuvan kuvan käyttö muuttuu tulevaisuudessa?

Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten vastaajat uskovat itse liikkuvan kuvan käyttönsä muuttuvan.

Suomalaiset uskovat käyttävänsä tulevaisuudessa entistä enemmän netti-tv-palveluja. Myös verkkotallennuspalvelujen suosio näyttäisi kasvavan.

Sen sijaan dvd-katselu on hiipumassa yhä selvemmin.

Live-tv:n katselu näyttäisi polarisoituvan: yli 55+ vuotiaat uskovat lisääntyvän vapaa-aikansa myötä katsovansa entistä enemmän ohjelmia silloin, kun ne tv:stä tulevat.

Alle 35-vuotiaat ovat selvimmin siirtymässä tilausvideo- ja netti-tv-palvelujen pariin.

Tilaa tutkimus kokonaisuudessaan:  yvonne.wagello@mtv.fi


Lisätiedot tutkimuksesta:  Taina Mecklin, tutkimusjohtaja MTV Oy

Tutkimuksen tiedonkeruun on toteuttanut MC-Info Oy joulukuussa 2011 ja 2014. Otos edustaa suomalaisia 15-64-v. netin käyttäjiä eri puolilla maata. Tulokset on painotettu iän ja sukupuolen mukaan. Vastaajia vuonna 2011 846 ja vuonna 2014 1128.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme