Suomalaiset mediakuluttajat: Digiaktiivit

Digiaktiivit ovat aktiivisia tai edelläkävijöitä digitaalisen median käytössä. He ovat aina online, yhä enemmän mobiilisti. Sisällön suhteen ollaan valikoivia, laatutietoisia - myös valmiita maksamaan.

Vaikuttaja

Vaikuttaja on digitaalisen median edelläkävijä.

"Käytän merkittävän osan mediasisällöistä kännykästäni."

Myös hän on Verkottujan ohella aktiivinen ja tehokas vaikuttaja verkossa. Mediasisällöiltä odotetaan laadukkuutta. Laadusta ja valinnan varasta mielellään myös maksetaan. Kaikki uudet tavat kuluttaa mediaa korostuvat esim. VOD-palvelut, nettiradiot ja POD-castit.

Valikoija

Valikoija tietää, mitä haluaa ja hakee sen yhä useammin verkosta. Hän on aktiivinen digitaalisen median käyttäjä ja teknologiaorientoitunut, mutta ei aivan ensimmäisiä edelläkävijöitä - ”antaa muiden kokeilla ensin” voisi olla hänen mottonsa. Perheellisenä suomalaisena yhdessä katselu korostuu. Sarjoja ahmitaan useita jaksoja kerralla.

"Haluan katsoa tv-sarjoista useita jaksoja peräkkäin."

Vaihtelija

Vaihtelija on viihdekeskeisen ja diginatiivin välimaastossa. Hän haluaa elää täysillä ja vailla huolta huomisesta. Mediakäyttö on usein lyhytjänteistä: videopätkät ja uutisotsikot palvelevat tätä ryhmää.

"On aiempaa yleisempää, että luen/katson artikkelista/ohjelmasta vain pienen pätkän."

Lähde: MTV mediakuluttajasegmentointi, TNS Monitor 2014

Lisää aiheesta:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme