Suomalaiset mediakuluttajat: Ilmiövetoiset

Ilmiövetoiset mediakuluttajat ovat perinteisempiä, rutinoituneempia mediakuluttajia. He eivät ensimmäisenä innostu uusista ohjelmista ja kanavista.

Heitä kuitenkin tarvitaan jotta ilmiöistä tulisi suuria, miljoonia suomalaisia tavoittavia, koko kansan puheenaiheita.

Näin kävi esim. Putoukselle joka kasvoi viidessä vuodessa 0,55 miljoonan katsojan ohjelmasta 1,85 miljoonan katsojan ohjelmaksi.

Vakiintunut

Vakiintunut on varovainen digitaalisen median suhteen. Hänellä ei ole tarvetta muuttaa rutinoituneita tapojaan käyttää mediaa. Kaikki on hyvin näinkin ja kullakin medialla on oma paikkansa. Hänet tavoittaa uutisten, urheilun ja suurten viihdeohjelmien parista.

"Katson tv-ohjelmat aina silloin kun ne tulevat (en juuri käytä tallennusta). "

Kotimainen ohjelmisto korostuu niin radiossa kuin tv:ssä.

Valistunut

Valistunut käyttää vähiten sosiaalista mediaa. Suhtautuminen digitaalisiin medioihin on varovaista, lähinnä lasten kautta opitaan uusia käytäntöjä. Mediasta haetaan ennen kaikkea sivistystä ja hyötyä.

"Haen mediasta erityisesti asiallisia ja objektiivisia sisältöjä."

Radion ja tv:n uutistarjonnalla on tärkeä paikka päivän kulussa.

Vaatelias

Vaateliaat ovat tiedostavia kuluttajia ja oman tiensä kulkijoita. Valtamedioilla on häneen vähiten vaikutusvaltaa.

"Haluan käyttää sisältöjä, jotka inspiroivat minua."

Mediasta etsitään juuri omiin mielenkiinnonkohteisiin liittyviä teemoja. Välillä elämä rauhoitetaan kokonaan medialta.

Lähde: MTV mediakuluttajasegmentointi, TNS Monitor 2014

Lisää aiheesta: 

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme