Viisi keskeistä mediakäyttötrendiä

MTV on tehnyt TNS Monitor -tutkimuksen pohjalta kattavan selvityksen suomalaisista mediakuluttajista. Tutustu viiteen suomalaisten mediakäytön päätrendiin, jotka nousivat esiin tutkimuksesta.

1. Mediaa kulutetaan mobiilissa entistä enemmän

  • Uutisotsikoiden selailu, netti-tv:n ja sosiaalisen median käyttö on kasvanut eniten mobiilissa.
  • Jo 21 % suomalaisista käyttää merkittävän osan mediasisällöistä kännykästään.
  • Mobiilisti paljon mediaa käyttävät lukevat mielellään perheeseen tai hyvinvointiin liittyviä sisältöjä. Heitä kiinnostavat myös uutuustuotteet.
  • Nuoret miehet ovat digitaalisen mediakäytön kärjessä.

 

2. (Pakotettu?) elämä sosiaalisessa mediassa

  • 27 % suomalaisista käy sosiaalisen median palveluissa aina, kun mahdollista.
  • 27 % on myös aiempaa ahdistuneempi ”pakosta” olla aktiivinen somessa.
  • Vaikka osa stressaa sosiaalisen median käyttöön liittyvistä paineista, suosittelee ja kuratoi yhä merkittävämpi osa suomalaisista (35 %) aktiivisesti kiinnostavimpia sisältöjä muille.   

 3. Informaatiotulvan hallinnasta taitolaji

  • Kasvava mahdollisuus mobiilinetin käyttöön (”aina tavoitettavissa”) kasvattaa myös mediastressiä.
  • Informaatiotulvan hallinnasta tuleekin taitolaji.
  • Mediakäytön pätkittäminen ja useamman mediaruudun samanaikainen käyttö eli Second Screen kasvavat erityisesti nuorilla.
  • Vastavuoroisesti ”hidas” mediakäyttö eli tarve rauhoittua median parissa on lievässä nousussa kaikilla. Tästä esimerkkinä sarjamaratonit, eli halutaan tietoisesti keskittyä ja katsoa useampi jakso putkeen.

4. Viihtymisen tarve entistä tärkeämpää

  • Yleisin motiivi mediakäytössä on yhä informaation tarve: itsensä sivistäminen ja uuden oppiminen.
  • Informaatioähky on kuitenkin iskenyt suomalaisiin, ja viihtyminen mediakäytön motiivina kasvaa edelleen - erityisen paljon aktiivi-ikäisten (25-44-v.) keskuudessa. Nauru kiilaa mediakäyttömotiiveissa jo neljänneksi.
  • Yleisesti mukavuuden- ja nautinnonhalu ovat kasvussa.

5. Laatutietoisuus mediasisältöjen suhteen kasvaa

  • Valtava sisältötarjonta ja mahdollisuudet hankkia sitä netistä ovat johtaneet laatutietoisuuden kasvuun.
  • 71 % suomalaisista on selvästi aiempaa laatutietoisempi mediasisältöjen suhteen.
  • 22 % suomalaisista on valmis maksamaan saadakseen käyttöönsä kiinnostavimmat sisällöt.
  • Vahvojen kanavabrändien ja tunnesiteen merkitys kasvaa.

 

Lähde: TNS Monitor 2014

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme