Isot uutisaiheet ja laatuviihde kiinnostivat MTV:n syksyssä

MTV:n syksyssä kattavat uutissisällöt ja viihdeohjelmat keräsivät yleisöjä niin tv:n, verkon kuin radiokanavien ääreen. Lue lisää!

Uutis-ja ajankohtaisohjelmien suosio kasvussa

Suomalaiset ovat viettäneet syksyllä noin kolme tuntia vuorokaudesta tv-ruutujen äärellä. Erilaiset kriisit niin Suomessa kuin ulkomailla ovat nostaneet etenkin uutis- ja ajankohtaisohjelmien yleisömäärää. Pääministeri Juha Sipilän puhe TV1:llä on ollut tähän mennessä syksyn katsotuin ohjelma.  

MTV3:n pääuutislähetysten yleisömäärä on noussut eniten Seitsemän uutisilla, joka on nyt Kymmenen uutisia katsotumpi keskimäärin 565 000 katsojalla. Tämä on korkein katsojamäärä sitten syksyn 2006.

Kriisien vastapainoksi suomalaiset haluavat nauraa ja viihtyä tv:n äärellä. Viihdeohjelmista suurin live-yleisö on Putouksella (keskimäärin 760 000 katsoo livenä lauantaina) ennen TV1:n lauantai-illan Uutisvuotoa ja Nelosen Vain elämää -sarjaa, jotka pääsevät vajaaseen 600 000 liveyleisöön.

Kaikkiaan Putouksen jaksojen keskikatsojamäärä nousee 1,2 miljoonaan, kun huomioidaan eri esityskerrat, tallennekatselu ja katselu MTV Katsomosta.

Perjantain viihdekimara Posse ylsi sekin noin 720 000 katsojaan. Kotimaisen draaman ykkösenä on edelleen MTV3:n Salatut elämät noin 820 000 katsojalle per jakso, Roban toinen tuotantokausi ylsi hienosti 775 000:een.

Julkkisten elämäntyyli kiinnostaa siinä missä tavallisten suomalaisten onnen etsintä. MTV3:n Yökylässä Maria Veitolan kiinnostavin jakso oli Risto-Matti Ratian ja Anu Saagimin kotia ja elämää valottava jakso 960 000 katsojalla.

AVAn Ensitreffit alttarilla -sarjan toinen tuotantokausi oli menestys. Jaksot saivat keskikatsojamääräksi yli 600 000 per jakso. Suomalaisten ulkonäköä remontoiva uutuussarja Vuosia nuoremmaksi on yltänyt 300 000 katsojaan per jakso.

MTV Katsomolla on syksyllä ollut käynnistyksiä noin 11 miljoonaa kuukaudessa. Eniten käynnistyksiä ovat keränneet Putous ja Posse, kun taas katselumäärässä edellä ovat Salatut elämät ja Emmerdale.

Koko väestössä TV1 on katsotuin kanava lähes 30 %:n osuudella, MTV3 toisena vajaalla 20 %:lla. Muut kanavat jäävät selvästi alle 10 prosentin.

Kaupallisesta katselusta MTV:n kanavat saavat puolet. MTV3:n osuus on peräti 35 %. Sub on kolmanneksi katsotuin kaupallinen kanava ja AVA on syksyllä katsotuin naisille suunnattu kanava.

Uutissisällöt kiinnostivat myös MTV.fissä

Marraskuussa 20-vuotisjuhlaa viettänyt MTV.fi tavoitti syys-lokakuun viikkoina reilu 1,6 miljoonaa kuluttajaa. Kasvua on selvästi viime vuoden syksyyn niin selainmäärissä kuin artikkelikulutuksessakin. 

Merkittävin muutos kuluttajien käyttäytymisessä on se, että nyt jo kolmasosa liikenteestä tulee Facebookista. Myös mobiilikäytön kasvu näkyy selvästi liikenteessä, mobiililaitteiden osuus selaimista on jo samalla tasolla kuin perinteisen tietokoneen. 

MTV.fi on pysynyt hyvin mukana niin isompien kuin pienempienkin uutisaiheiden uutisoinnissa. Sisällöistä erityisesti MTV.fi:n Uutisten käyttö on kasvanut huomattavasti (+51 %) viime syksystä. Myös Lifestyle-sisällön käytössä on nähtävissä samansuuntaista kasvua.

MTV Radioiden digitaalinen syksy

MTV Radioiden tulevaisuus painottuu entistä vahvemmin digitaalisiin kanaviin. Tästä yhtenä esimerkkinä muun muassa nettiradiot, joiden käynnistykset ovat kasvussa. MTV Radioiden nettiradioavaukset ovat yltäneet parhaimmillaan liki 330 000 viikkokäynnistykseen.

Nova Stagen syksy on käynnistynyt upeilla artisteilla, joita kuultiin suorana taajuudella. Esitykset ovat nähtävissä intiimeinä keikkavideoina YouTubessa ja osoitteessa radionova.fi. Stage-videot ovat saaneet kahden vuoden aikana jo huimat 15 miljoonaa käynnistystä.

Novan ainutlaatuisella livelavalla aloitti syksyn kiertueensa Chisu, ja ulkomaalaisvieraisiin kuuluivat muun muassa nuori amerikkalaistähti Charlie Puth ja ruotsalainen laulajatar Sabina Ddumba. Katsotuin artisti Stagella on edelleen Jared Leton luotsaama 30 Seconds to Mars yli kahdella miljoonalla käynnistyksellään.

Lähteet: Finnpanel TV-mittaritutkimus 1.9.-15.11.2015, keskikatsojamäärät sisältävät eri esityskerrat, tallennekatselun ja katselun MTV Katsomossa ellei toisin mainita / comScore DAx 15.11.2015 asti / NRJ Group Statistic, Arkena

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme