MTV kasvattaa kaupallista katseluaan – ero lähimpään kilpailijaan kasvaa entisestään

MTV pysyy ykkösasemassa kaupallisessa katselussa. MTV kasvatti entisestään eroa seuraavaksi suurimpaan kaupalliseen, Nelonen Mediaan. MTV:n menestyksen takana on erityisesti MTV3-kanava ja sen vahvistunut asema: MTV3 jatkaa katsotuimpana kaupallisena tv-kanavana.

MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi helmikuussa 46,1 %:iin, huikeat viisi prosenttiyksikköä korkeammalle kuin viime vuoden helmikuussa (10-54-v. prime time klo 18-23.30). Samalla MTV kasvatti eroa muihin kaupallisiin tv-yhtiöihin, jotka kaikki jäivät viime helmikuun osuudestaan.

MTV3-kanavan katselu lisääntyi helmikuussa

MTV:n viimeaikaisen menestyksen takana on etenkin MTV3-kanavan vahvistunut asema: kanavan katselu lisääntyi 12 % ja kaupallinen katseluosuus nousi helmikuussa 34,4 %:iin, korkeammalle kuin kahtena edellisenä helmikuuna (10-54-v. prime time klo 18-23.30).

MTV3-kanavan Koko ilta kotimaista -konsepti jatkui helmikuussakin menestyksellä, kun huippusuositut Putous ja Tanssii Tähtien Kanssa olivat alkuvuoden katsotuimmat ohjelmat. Mikään muu viihdeohjelma ei ole ensiesityspaikallaan kerännyt miljoonayleisöjä.

Sekä Putous että Tanssii Tähtien Kanssa ovat saaneet keskimäärin 1,1 miljoonan yleisön pääesityspaikallaan. Kokonaiskeskikatsojamäärä parhaalla jaksolla (mukaan lukien eri esityskerrat ja katselu MTV Katsomossa) on noussut Putouksella jopa 1,6 miljoonaan ja Tanssii Tähtien Kanssa 1,3 miljoonaan.

Sub on kolmanneksi katsotuin kaupallinen kanava

Muita MTV:n menestystekijöitä ovat olleet mm. Sub-kanava, joka on pitänyt kiristyvässä kanavakilpailussa jo pitkään asemansa kolmanneksi katsotuimpana kaupallisena tv-kanavana (15-44-vuotiaat prime time). Subin katselu korostuu isoista kaupallisista kanavista eniten nuoressa kohderyhmässä (15-44-v.).

Katsomossa käynnistyksiä 30 % enemmän

Ohjelmien suosio näkyy myös MTV Katsomon katselussa. Käynnistyksiä kertyi kaikkiaan lähes 13 miljoonaa ja kasvua edellisvuoden helmikuuhun lähes 30 %. Suosikkisarjat saavat eniten katselua myös MTV Katsomon puolella: Putous, Salatut elämät, Yökylässä Maria Veitola ja Rimakauhua ja rakkautta kuuluvat katsotuimpiin ohjelmiin.


Kotimainen ohjelmisto vahvistuu koko loppukevään


MTV3-kanavan ohjelmisto jatkuu kotimaisena myös tulevina kuukausina. Loppukevään ohjelmistossa nähdään mm. raikkaasti uudistunut Bumtsibum (18.3.), torstai-iltojen suora keskusteluohjelma Enbuske, Veitola & Salminen (30.3.), Kari Aihisen tähdittämä Illallinen äidille (30.3.) sekä rock-muusikko Lauri Ylösen taloprojekteja seuraava Laurin talot (3.4.).

Myös Subilla ja AVAlla on kevään aikana nautittu kotimaisesta ohjelmatarjonnasta. Subin uutuusohjelmat Treffaa mun vanhemmat ja Riisutut ovat puhutelleet hyvin nuorta kohderyhmää. Riisutut alkoi eilen 9.3. Subillla keskikatsojamäärällä 278 000 ja tavoitti kaikkiaan 525 000 suomalaista. MTV Katsomossa ohjelmaa katsottiin lähes 20 000 kertaa. Ohjelman katseluosuus oli korkein 15-34-vuotiaissa, peräti 28 %.

AVAlla naisatsojia ovat puhutelleet Suomen ihanimmat häät ja Vuosia nuoremmaksi, joissa naiskatsojien osuus on ollut noin 80 % katselusta. Tulossa on vielä Iholla –sarjan uusi tuotantokausi (3.4.).


Lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus, ohjelmayleisöt 4+ vuotiaissa (tavoittavuus = väh. 3 min yhtäjaksoista katselua) ja comScore DAx MTV Katsomo käynnistykset ja keskikatsojamäärät.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme