MTV:n vuosi 2015 oli uutuusviihteen ja livelähetysten juhlaa

Miten MTV:n vuosi 2015 meni katselulukujen valossa? Lue MTV:n tutkimusjohtajan Taina Mecklinin yhteenveto MTV:n sisältöilmiöistä.

MTV:n kaupallinen katseluosuus pysyi yli 50 %:ssa

MTV:n ohjelmatunnit (MTV3, Sub ja AVA-kanavilla) pysyivät ennallaan, kun taas kaupalliset kilpailijat lisäsivät tarjontaa uusien kanavien muodossa. MTV:n osuus kaupallisesta katselusta pysyi kuitenkin korkeana yli 50 %:ssa (10+ vuotiaat, koko vrk).

Isoimmat ilmiöt olivat viihdettä

MTV:n panostus uusiin viihdeohjelmiin kantoi hedelmää: MTV3:n Kingi sai keskimäärin 1,4 miljoonaa katsojaa per jakso ja oli vuoden katsotuin viihdeohjelma.

AVA:n katsotuin ohjelma oli uusi Ensitreffit alttarilla, joka sai ennätykselliset 600 000 katsojaa per jakso. Ohjelma oli Googlen mukaan haetuin tv-ohjelmatitteli ja se palkittiin myös Kultaisella Venlalla vuoden parhaana reality-ohjelmana. Ensitreffit alttarilla -ohjelman siivittämänä AVA:n katselu kasvoi naisissa neljänneksen ja kanava kiilasi itsensä Livin ja TV5:n rinnalle katseluosuudessa.

Subilla katsotuin sarja oli niin ikään uusi viihdeohjelma David Hasselhoff Show 360 000 katsojalla per jakso.

MTV3:lla suora suhde suomalaisiin

MTV3:n isot, menestyneet viihdeohjelmat ovat suoria lähetyksiä: Kingi, Tähdet, tähdet, Putous, Posse ja Voitolla yöhön.

Lisäksi uutisilla ja urheilulla on iso merkitys kanavalle. Jääkiekon MM-kisojen Suomen viimeinen ottelu sai MTV3 ja MTV Sport 1-kanavilla yhteensä keskikatsojamääräksi 1,75 miljoonaa.

Myös MTV3:n uutislähetysten katselu kasvoi vuonna 2015. Sekä Kymmenen uutiset että Seitsemän uutiset saivat keskimäärin yli puoli miljoonaa katsojaa. Seitsemän uutisten keskikatsojamäärä oli korkein sitten vuoden 2006.

Salatut elämät Suomen katsotuin ohjelma netti-tv-palveluissa

MTV Katsomo on tärkeä palvelu katsojille: se mahdollistaa ohjelmien katselun lähetysajankohtana tai jälkikäteen ja myös muilta päätelaitteilta kuin tv:stä. 

MTV Katsomo saa noin kolme prosenttia kaikesta MTV:n katselusta (tv+nettitv yht.). Katsotuimmat ohjelmat ovat päivittäissarjoja sekä suosittuja viihdeohjelmia kuten Ensitreffit alttarilla, Posse ja Putous.

Salatut elämät on katsotuin ohjelma netti-tv-palveluissa (katseluminuutti- tai käynnistysmäärässä mitattuna). MTV Katsomon merkitys korostuu nuorissa kohderyhmissä. Esim. AVA:n suosittu Fitnesspäiväkirjat -sarja sai lähes viidenneksen kokonaiskatselusta MTV Katsomon kautta.

Lähteet:

  • Finnpanel TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärät 4+ -vuotiaissa sis. uusinnat, tallenne- ja Katsomo-katselun
  • comScore DAx, MTV Katsomon käynnistykset ja katselun kesto

MTV:n sarjojen keskikatsojamäärät 2015

4+ -vuotiaat, keskikatsojamäärä (000) yhteensä ja eriteltynä

Yht.

Ensies.

Muut es.

Katsomo

Kingi (kausi 1, 8 jaksoa)

MTV3

1400

971

381

48

Putous  (kausi 7, 8 jaksoa)

MTV3, Sub

1207

905

243

59

Tähdet, tähdet  (kausi 2, 10 jaksoa)

MTV3

917

815

90

12

Salatut elämät (kausi 17, 180 jaksoa)

MTV3

842

727

36

77

Posse (kausi 2, 10 jaksoa)

MTV3, Sub

815

591

154

70

Maajussille morsian  (kausi 8, 10 jaksoa)

MTV3, AVA

797

620

148

29

Roba (kausi 2, 10 jaksoa)

MTV3

779

569

157

53

Suomen surkein kuski (kausi 3, 12 jaksoa)

MTV3

679

461

198

20

Yökylässä Maria Veitola (kausi 1, 10 jaksoa)

MTV3, AVA

677

451

193

33

Ensitreffit alttarilla (kausi 1, 10 jaksoa)

AVA,           MTV3 1.jakso

649

427

154

68


Lue myös:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme