TV-kevät oli täynnä tapahtumia

Huhti-toukokuussa televisiota katseltiin viime vuoden tahdissa. Alle 55-vuotiaat viihtyivät tv-tarjonnan parissa jopa aiempaa enemmän. 

Keväällä katselua hallitsivat erilaiset tapahtumat: eduskuntavaalit huhtikuussa ja Jääkiekon MM-kisat sekä Euroviisut toukokuussa. 

Jääkiekon MM-kisojen katselu kasvoi viime vuodesta, etenkin MTV3-kanavalla. Kaiken kaikkiaan vuoden kisoja seurasi 4,2 miljoonaa suomalaista (81 %)*.

MTV Totalin suoria otteluja (64 kpl) seurasi yhteensä 1,1 miljoonaa katsojaa*. Katsotuin oli Suomi-Tshekki puolivälierä, jota seurasi MTV:n kanavilla keskimäärin yli 1,7 ja parhaimmillaan lähes 2 miljoonaa tv-katsojaa.


Samaisen ottelun erätauolla Kymmenen Uutiset teki katseluennätyksen kun keskikatsojamääräksi raportoitiin 1 509 000.

Vain kerran aiemmin 2000-luvulla on päästy täsmälleen samaan lukemaan. Tämä tapahtui 6.4.2003 kun Formula 1 Brasilian osakilpailu edelsi uutislähetystä.


Euroviisujen lisäksi toukokuussa selvisi Tähdet, tähdet -kilpailun voittaja. 10.5. MTV3-kanavalta tullut lähetys sai kaikkiaan lähes 950 000 katsojaa (4+ v., sis. uusinnat, tallennekatselu ja Katsomo).

Samaan lukemaan päätyi 29.4. ensiesitetty Salatut elämät -jakso. Maajussille morsian ylsi korkeimpaan katsojamäärään 2.4. ensiesitetyllä jaksolla (867 000).


Subin kevään katsotuin ohjelma oli David Hasselhoff Show. Paras jakso päätyi 600 000 katsojaan (2.4.). Samana iltana tullut Duudsonit sai sekin hienosti 433 000 katsojaa.


AVAlla kevään katsotuimmaksi nousi 13.4. ensiesityksen saanut jakso Fitnesspäiväkirjat-sarjasta (346 000). Mallikoulun katsotuin jakso sattui pääsiäissunnuntaille. Jakso sai yhteensä katsojamääräksi 277 000.


MTV Katsomon kevät huipentui toukokuun lähes 13 miljoonaan käynnistykseen (ilmais- ja maksulliset). Toukokuussa online-katselua keräsivät suhteellisesti eniten Fitnesspäiväkirjat ja Mallikoulu. Käynnistysmäärissä näiden edellä pysyivät sarjasuosikit (Salatut elämät, Emmerdale, Lemmen viemää).


MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi toukokuussa peräti 56 %:iin (10-54-v. prime time 18-23.30). Nelonen Median katseluosuus laski. AVA nousi tasoihin Livin kanssa katseluosuudessa (25-54-v. naiset prime time).

Lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus, AdEdge, * tavoittavuus = vähintään 3 min. yhtäjaksoista katselua

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme