Urheilu ja muu huippuviihde vetosivat kansaan vuonna 2014

Suomalaiset katsoivat vuonna 2014 televisio-ohjelmia jälleen enemmän kuin koskaan aiemmin - kiitos isojen urheilutapahtumien ja viihdehittien. Kotimaisten netti-tv-palveluiden ohjelmakäynnistykset kasvoivat 50 %. 

3h 4min vuorokaudessa

TV-ruudun ääressä ohjelmatarjonnan parissa vietettiin keskimäärin kolme tuntia ja neljä minuuttia per vuorokausi.

Lisäksi MTV:n, Nelosen ja Ylen netti-tv-palveluissa ohjelmakäynnistykset kasvoivat noin 50 %:lla.

Mitä suomalaiset katsoivat vuonna 2014?

Eniten katselua nostatti urheilurikas vuosi. Vuorossa olivat sekä talviolympialaiset että jalkapallon MM-kisat, jotka toivat katselua Ylen kanaville. Urheilu onkin isolle osalle kansasta parasta viihdettä.

Mutta myös muut teemat - musiikki, tanssi, rakkaus, sketsit ja hurjat temput - vetivät yleisöjä tv:n ääreen.

MTV3:lla suurin viihdehitti vuonna 2014 oli Putous. Alkutalven viides kausi oli kaikista kausista katsotuin noin 1,8 miljoonan kokonaisyleisöllä*.

Syksyllä uuden näyttelijäkaartin Putous sai sekin hienosti 1,3 miljoonaa katsojaa.

Tanssii Tähtien Kanssa ja Maajussille morsian päätyivät molemmat 1,1 miljoonaan katsojaan. Uutuusohjelmat Tähdet, Tähdet ja Posse ylsivät nekin miljoonaan.

MTV Katsomossa eniten käynnistyksiä suhteutettuna tarjottuihin jaksoihin keräsivät Putous, Duudsonit tuli taloon, Klikkaa mua, Posse ja Salatut elämät.

Sosiaalisessa mediassa korostuivat tapahtumat joita seurataan livenä. Eniten viime vuonna twiittejä kertyi jääkiekon MM-kisojen finaalipäivänä.

Mikä viihdeohjelmissa vetoaa? 

Viihdeohjelmat yhdistävät suomalaisia, perheitä ja kavereita. Ne luovat puheenaiheita, joista ei halua jäädä paitsi.

Eniten eri ohjelmagenreistä yhdessä katsotaan viihdettä ja urheilua. Esimerkiksi Putouksen katselusta 70 % tapahtui yhdessä jonkun muun kanssa, useamman hengen talouksissa lähes 90 %.

Draamasarjoja ja asiaohjelmia katsotaan puolestaan enemmän yksin kuin yhdessä.

MTV:lle puolet kaupallisten kanavien katselusta

MTV saavutti vuonna 2014 kanavilleen asettamansa katseluosuustavoitteet. Puolet kaupallisten kanavien katselusta prime time -aikaan osuu MTV:n kanaville. 

MTV3 toi tarjolle suosituimmat viihdeohjelmat ja onnistui uudistamaan viihdetarjontaansa kestosuosikkien ohella.

AVA sai kasvua naiskatselijoissa ja Sub puolestaan tasoitti aiemmin voimakasta kausivaihteluaan.

Onnistumisten jälkeen on hyvä ponnistaa uuteen vuoteen 2015!

Lisätiedot: Taina Mecklin, tutkimusjohtaja, MTV Oy

Lähteet:Finnpanel TV-mittaritutkimus, comScore Dax ja MTV Somemittari

*kokonaisyleisö = 10+ v. keskikatsojamäärä sis. uusinnat ja tallennekatselu viikon aikana

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme